Sykkel over topper på Sjusjøen (20.10.2018)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Nattrustilen hyttefelt (816m)
Endpoint Nattrustilen hyttefelt (815m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Mostfjellet (983m) 20.10.2018
Nattrudstilen (960m) 20.10.2018
Snørvillen (995m) 20.10.2018
Sollifjellet (973m) 20.10.2018

Et besøk på hytta til broder'n på Sjusjøen, nærmere bestemt Nattrudstilen hyttefelt. Han er også en ivrig syklist, men ikke spesielt glad i stier og tekniske utfordringer. Han foretrekker å sykle på grusveien med hardtail-sykkel.

Det ble dermed en kombinert tur der vi tok følge langs grusveien først ned også oppover stigningene over Moste og opp til Kopnaglen. Der skilte vi lag. Han syklet videre på grusveier og lettere terreng, mens Kimi og jeg tok av opp mot dagens første topp som var Snørvillen. Deretter fortsatte vi fin stisykling ned til Gulbrandtjernet før vi tok fatt på stigningen opp til Mostfjellet. Det var ganske mye folk i fjellet denne dagen, så jeg foretrakk å sykle med Kimi i bånd. Neste topp var Sollifjellet og nedkjøringen herfra var artig og det siste stykket ned til den opparbeidede turveien i Leinedalen hadde et par krevende partier.

Herfra hadde jeg tenkt meg opp på Nattrudstilen, men var litt usikker på veivalget. Skulle jeg dytte opp en sti som går rett opp nordfra, eller skulle jeg prøve å finne en fin sti via hyttefeltet på Rømåsen. Valget falt på det siste og jeg syklet opp veien blant hyttene men fant ingen naturlig god sti derfra. Fant til slutt en sti, men den var ikke veldig god å sykle på og det ble litt dytting likevel. Kom etterhvert inn på tydelig og fin sti som førte oss til topps.

Fra Nattrudstilen og ned gikk det en fin og tidvis bratt sti i selve alpinbakken. I bunnen av bakken var vi praktisk talt på hytta. Broder'n var allerede tilbake på hytta. Han hadde syklet 3 ganger så langt, men kunne selvfølgelig holde mye større fart.

Kimi og sykkelen på Snørvillen
Utsikt over Sjusjøen fra Sollifjellet
Hytta ved toppen av alpinbakken