Trøndelag 569/1569 (Bare 1000 topper igjen) (16.07.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Ådalstjønna (242m)
Ascents Øst for Hammerheia (668m) 16.07.2019

Etter bestigninga av Holemfjellet og SV for Ådalen kjørte jeg 3,5 km tilbake etter Ådalsvegen og parkerte ved Ådalstjønna. Jeg fulgte en traktorvei som gikk over Ådalselva (Hammerelva er navnet lenger inn) Denne traktorveien går langt opp i fjellet men har en tendens til å forsvinne der det er myr. Den er sprengt ut i fjellet noen steder. Målet for denne turen var Hammerheia. Denne toppen er ubesteget tidligere. Snåsatopp nr 14/53. Varden på toppen er godt synlig under oppstigningen. Denne toppen er en jubileumstopp da det kun er 1000 pf100 topper igjen i Trøndelag etter denne bestigningen. Planen var å feire med kransekake, men butikkene var ikke åpnet så tidlig, så jeg måtte nøye meg med cola og havrekjeks. Denne toppen er 670 moh, men på metallskiltet på den store varden er høyden oppgitt til 640 moh, noe som er feil. God utsikt mot Snåsavatnet og Bangsjøene. SOL på hele turen. Retur i samme spor. (nesten)

Parkering ved Ådalstjønna
Traktorveien går over Ådalselva på dette brede partiet av elva
Fra denne tjønna ser man varden på toppen av Hammerheia i midten av bildet
Varden på Hammerheia med utsikt mot Snåsavatnet
Varden på Hammerheia med utsikt mot Bangsjøene
Gastronomisk utskeielse på toppen av Hammerheia. (feil høyde på skiltet)

Du hadde fortjent kransekake

Written by Snilen 17.07.2019 21:47

Sikkert sunnere med havrekjeks, men iblant kan man unne seg litt ekstra

Sv: Du hadde fortjent kranseka

Written by TERJES 18.07.2019 03:03

Takk for kommentar. Neste jubileum blir på 600 og 669

Grattis!

Written by SturlaS 17.07.2019 10:20

Imponerende innsats med den nest største lista her på Peakbook.

Sv: Grattis!

Written by TERJES 18.07.2019 03:06

Takk for gratulasjon. Fra 01 JANUAR blir vel både Vestland og Troms og Finnmark større enn oss.