Geiranger - Langtur vest for Gomsdalen (16.07.2019)  5

Litlenibba (1,235m) 16.07.2019 18:19
Grautnibba (1,260m) 16.07.2019 18:47
Teinnosa (1,434m) 16.07.2019 20:02

Lang dag i fjellet med Ylva på slep. Faktisk den lengste fotturen jeg har gått. Litt av spenninga knyttet seg derfor til om kroppen kom til å fungere hele veien. Jeg valgte derfor å holde et nokså rolig tempo for å ikke gå på en smell.

Turen starter på fin sti inn til den spesielle Gomsdalen. Stien tar deg opp på ca 980 moh, før den går bratt nesten 400 høymdeter ned i dalen. Møtte en del folk på dette partiet, men dette ble også de eneste jeg så på turen. Etter at det restaurerte seterbygget sør i dalen var passert døde stien ganske raskt ut, og det ble en blanding av myr og nokså mye vegetasjon opp selve dalen i retning Storvatnet. Som følge av at det var såpass gjengrodd opplevdes dette partiet overraskende nok som det minst fine på turen. Ryggen opp til Storvassnibba var mer lettgått. herfra tok jeg sjansen på å gå bratt ned sørover i retning Storvatnet. Litt ruskete terreng her, men greit fremkommelig. Sparte nok minimalt med tid kontra å gå ned igjen østryggen som er mer lettgått på bedre underlag.

Nede i dalen forbi Storvatnet var det naturskjønt og greit løpeterreng videre til Aksla. Tok meg tid til en liten matpause og vannpåfylling her. Fra Aksla var det bratt men nokså fast steinur opp til Geitfjellet, turens høyeste topp. Sola steikte godt i ryggen i motbakken, og selv om det fortsatt gikk nokså lett, tok jeg meg tid til en ny liten matpause på toppen. Herfra så resten av runden lang ut, men heldigvis uten veldig lange sammenhengende stigninger.

Ned fra Geitfjellet var det en del løs steinur, men dette gikk heldigvis over i fint underlag på det meste av ruta vider over Robbeheia, Furneshornet, Litlenibba og til Grautnibba. Veldig flott utsikt og kule formasjoner i området rundt Litlenibba og Grautnibba. Fra Grautnibba holdt jeg høyden og traverserte fjellsida i retning Teinnosa, dagens siste topp. Dette var en nokså lang ettappe. Etter Furnesheia hadde jeg merket at Ylva begynte å bli litt sliten. Da vi passserte Ytstedalen tok jeg en sjekk av potene hennes. De begynte å bli såpass såre at jeg plassert henne i sekken, hvor hun satt den siste mila. 30 km og 3000 høydemeter i ulend terreng var uansett ny pers for henne!

Fra Teinnosa til Gomsdalen var det greit terreng. Beina begynte å kjenne det litt her, og de to New Energy-sjokoladene jeg hadde spart gled fort ned. Kanskje var det det som skulle til, for i stigninga opp fra Gomsdalen var jeg frisk og pigg igjen. Avsluttet med småløping tilbake til Ørnesvingene, fornøyd med å ha fullført på under 10 timer.

Geiranger
Teinnosa og Geitfjellet
Over elva i Gomsdalen
Gomsdalen i retning Storvassnibba
Gomsdalen
Fra Storvassnibba i retning Geitfjellet og Furneshornet
Fra Storvassnibba i retning Aksla med Furneshornet bak tv.
Storvatnet med nordryggen på Geitfjellet bak
Fra Aksla
Vestryggen på Geitfjellet
Furneshornet og høyde 1248 tv.
Aksla med Tårnet og Flosteinnibba bak
Fra Geifjellet mot Furneshornet
Korsvatnet
Korsvatnet med Furneshornet tv.