Rasletinden (15.07.2019)

Written by glennwo (Glenn W. Olsen)

Ascents Kalvehøgde Ø2 (2,088m) 15.07.2019
Mugna (2,159m) 15.07.2019
Rasletinden (2,105m) 15.07.2019
Sørvestre Rasletinden (2,025m) 15.07.2019
Øystre Rasletinden (2,010m) 15.07.2019
Visits of other PBEs Rasletinden T-merket rute (1,390m) 15.07.2019
Valdresflye lang parkering sør (1,390m) 15.07.2019

Med litt egentid til overs så valgte jeg og reise avgårde mot Valdresflya søndag ettermiddag med mål om å gå turen opp til Rasletinden mandag morgen. Det var bare å få på plass senga bak i varebilen og få pakket ned turutstyret og legge i vei.

Vel fremme på Flya sto jeg parkert litt på plassen sør for det gamle vandrerhjemmet. Problemet her er at man ligger helt inntil veien og kjøretøyer i alle vektklasser suser forbi så nær at lufttrykket gjør at varebilen står og vugger og rister. Så, jeg kjørte en kort bit nordover og inn på en åpen plass. Her sto jeg 4-5 meter unna veien, og varebilen sto i ro =)

Toppen Øst for Rasletjernet skrått opp til venstre. Øystre Rasletinden, som jeg skal over, skrått opp til høyre. Toppen Nordøst for Rasletinden ute til høyre på bildet.

Etter en god natts søvn var det opp klokka 4 for å kjøre tilbake til Vandrerhjemmet og få i seg en god frokost og komme seg mot toppen. Var i gang med å rusle litt over 5 og sola skinte allerede over det flotte landskapet.

Det gikk greit oppover til Rasletinden via Øystre Rasletinden. Sola ble vi kvitt allerede før jeg hadde gjort meg ferdig med myra, og med litt kald vind slapp jeg de værste svettetoktene på veien opp. Men, været var perfekt for å rusle i fjellet selv om solen gjemte seg bak skyene. Sikten var likevel god fra toppen.

Her er vi kommet frem til Rasletinden.

Rasletinden går for å være en av de enkleste 2000-meterne man kan gå. Om det er sant vet jeg ikke, har ikke gått så mange av de, men jeg følte i alle fall når jeg var kommet frem at det ikke skulle være noe problem å gå videre.

Dermed så la jeg i vei og gikk via Sørvestre Rasletind og Kalvehøgde Ø2 opp til Mugna. Her led jeg valgets kvaler. Toppene ligger jo som perler på en snor her, men jeg hadde brukt veldig lang tid frem til Mugna og beina sto vel litt i stil med navnet på toppen.

Nyter den flott utsikten fra Mugna. I bakkant kan du se Rasletinden stikke litt opp.

Jeg valgte å gi meg og etter en god lunsj på meg og bikkja begynte vi gå tilbake til bilen. På vei ned traff vi mange som var på vei opp. Kjekt å starte tidlig, så slipper man å gå i kø oppover =)

Dette var en knallfin tur. Ser at enkelte skriver at man mangler utsikt her oppe, men selv syntes jeg det var fantastisk flott utsikt fra alle toppene jeg var innom. Turen opp til Rasletind fikser de fleste, inkludert barn som er turglade.