Rauddalstindene fra Leirvassbu - med sykkel (16.07.2019)  6

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Leirvassbu (1,434m)
Endpoint samme (1,422m)
Austre Rauddalstinden (2,086m) 16.07.2019 14:35
Visits of other PBEs Gravdalen steinbu 16.07.2019 09:19
Leirvassbu (1,410m) 16.07.2019 17:27
Austre Rauddalstinden helt til venstre, så Store og Vestre midt i. Vest for Vestre (1931 moh) til høyre

På sykkel fra Leirvassbu, langs anleggsvegen i Gravdalen. Noe før Gravdalsdammen parkerer jeg doningen. Herfra må jeg vade over Storutla. Det går helt fint. Sørvestover opp lia, mot nordsiden av Vest for Vestre Rauddalstind (1931 moh.), og etterhvert vest for liten bre. Nokså bratt men greit nok. En del sva. Siste stykket dreier jeg ut på vestryggen, før 1931 er besteget. Så bærer det ned og opp før første 2k-topp er nådd. Vestre Rauddalstinden.
Neste topp er ikke langt unna, men det er et godt stykke ned, før man atter må bryte seg på nye 250 høydemeter. Sola steiker i dag, så det går med noe drikke pga. de mange motene på denne turen.
Vel oppe på Store Rauddalstinden ser man ned i Rauddalen og Olavsbu i det fjerne. Det er noen snøfonner i østhellingene, men de er pill råtne mange steder, og våte. Det surkler etterhvert godt i skoene. Jeg prøver å unngå snø der jeg kan, men får glede av den også av og til nedover, og sparer tid og bena litt.
Videre er det rangling oppom noen knauser, mens minst en droppes og omgåes. Omsider når jeg Austre Rauddalstinden. På vegen opp er dit et luftig punkt, som gås lett, nesten som i en trapp. Punktet ligger ut mot Simledalen. Fra toppen ser man bort på Skarddalseggje og Rauddalseggje. Kvasse rygger jeg snart skal stifte nærmere bekjentskap med.
Returen går først samme veg, men så bryter jeg av og ned i Simledalen. Først i brekanten, så over slakk bre, før jeg må krysse en god del løs ur. til slutt ender jeg i Simledalen, som er utrolig vakker og grønn. Elva Simledøla svinger seg lekent nedover, og det frister med et bad i en av dens flere kulper. Her treffer jeg dagens først mennesker. To damer, og de sier de har badet.
Etter en hyggelig prat haster jeg videre, på mykt underlag, krysser Storutla igjen og sykler tilbake til Leirvassbu. Flott tur i vakkert landskap.

Vestre midt i bildet, ruver fint. Gikk opp til høyre for bre til høyre i bildet, til topp 1931
Mot Gravdalstindane og Storebjørn
Vestre og Midtre sett fra 1931
Mjølkedalspiggen, Langvasstind og Sagieggen med Uranostinden bak
Fabelaktig utsikt fra Vestre Rauddalstinden
Midtre Rauddalstinden helt til høyre i bildet
Vest for Vestre Rauddalstind blir liten sett fra Vestre som ruver kun 128 meter høyere
Austre Rauddalstind nærmer seg
Utsikt vestover ryggen, der jeg kom fra
Rauddalseggje sett fra Austre Rauddalstind
Skarddalseggje sett fra Austre Rauddalstind
Olavsbu i Rauddalen. Snøholstind til venstre og Mjølkedalstind til høyre.
Tilbakeblikk mot returen min ned fra Austre Rauddalstind, som gikk i toppen av breen fra v. mot h. og ned midt over breen