Sykkeltopptur Gråhøe (14.07.2019)

Written by Furusethmotorsport (Vidar Furuseth) GSM

Start point Lusæter (855m)
Endpoint Lusæter (856m)
Characteristic Bike trip - off-road
Ascents Gråhøe (1,290m) 14.07.2019

Gråhøe er ikke bare en fin fjelltur til fots, men også en greit tilgjengelig topp for stisykling. Jeg vil anbefale å sykle opp fra øst som jeg gjorde her, for da får man en jevn stigning opp. Så kan man få heftig nedkjøring på vestsiden av fjellet ned mot Lemonsjøen.

Jeg parkerte ved Lusæter. Derfra er det fine og tydelige stier oppover mot toppen. Kun et lite parti nedenfor toppen måtte jeg av sykkelen for å dytte.

Været var strålene denne dagen og jeg ble belønnet med en overraskende flott utsikt. Rondane, Jotunheimen og Dovrefjell i all sin prakt!

Turen ned mot hyttefeltet på Lemonsjøen var skikkelig heftig. Mye åpne sva og noen kule dropp. Ganske bratt noen partier lenger ned i skogen før jeg dreide østover igjen mot Lusæter.

Utsikt mot Rondane
Utsikt mot Jotunheimen. Nærmest ser vi alpinbakken ved Lemonsjøen
Heftig stisykling på vei ned mot Lemonsjøen