Nickol's Knob (13.07.2019)  4

Written by lebergsfjellet (Martin Ekornes Søvik) GSM

Start point Point Richmond (10m)
Endpoint Point Richmond (10m)
Ascents Nickol's Knob (113m) 13.07.2019

Etter å ha vært på farten alle helger hele sommeren frem til nå, var det virkelig godt å få litt rolig tid for seg selv. Jeg tok BARTen (Bay Area Rapid Transit) fra Downtown Berkeley til El Cerrito Norte. Jeg hadde aldri lusket rundt i Richmond, men hadde hørt at Point Richmond var et fint område innenfor Richmond

Jeg fikk en fornemmelse av at dette kunne være Nickol's Knob, så begynte å gå rett mot den.

Dette må kunne sies å være en noe urban "fjelltur". Etter å ha gått en god stund, sjekket jeg Google Maps for å finne gangavstanden... Det var visst 1t 40 min igjen til foten av fjellet. Ettersom at jeg ikke ville risikere å gå rundt alene på kveldstid, i finklær, i Richmond, så ble det fort en Uber for å komme seg til starten av fjellet.

Da var vi brått ved foten av det 113 meter høye fjellet (som faktisk har over 100m PF!)

Fint park/rekreasjonsområdet, med flotte badestrender og mye liv nord for toppen

Jeg burde gått opp her...

... Men gikk heller opp her

Det førte meg til noe som kan minne om en fjelldal

Denne fjelldalen førte meg derimot nordover; inn på den avlåste bilveien på bilde nr. 5

Periodevis bratt siste del mot toppen. I finskjorte og strålende sol ble dette en aldri så liten kamp for å unngå å bli svett (ja, jeg er en smule forfengelig)

Utsikt mot San Francisco fra toppen

Toppselfie!

Utsikt nordover. Richmond er kjent for å ha en del tungindustri, blant annet Chevron Richmond Refinery, midt i bildet. Dette raffineriet er faktisk den største arbeidsgiveren i hele Richmond, og prosesserer over 38 millioner liter olje hver dag!

Utsikt mot sentrale deler av Richmond, som med sine 115,000 innbyggere er minimalt mindre enn byen jeg midlertidig bor i: Berkeley

Point Richmond er kjent som det gamle handelssentrumet i Richmond, og var regnet som bykjernen i Richmond frem til 1. verdenskrig. De har tatt godt vare på byggestil og lokale restauranter, og er den eneste delen av Richmond som regnes som trygg å ferdes i på kveldstid. Godt var det i hvertfall med øl og pizza!