Stølsmaradalstind (13.07.2019)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Kyrvassnosi (1,567m) 13.07.2019
Stølsmaradalstinden (2,026m) 13.07.2019

Dårlig natt i bilen på Muradn. Skulle poppa oppom en ved veien-topp, men tabba på grunn av lite utkopiert kartutsnitt. Frokost, sterk kokekaffe på MSR, så småjoggende gjennom stølen og til verket. Det er tidlig klart at det ikke blir noen fryd å yte noe i dag, da fordøyelse og arbeidspuls bærer preg av mye dårlig søvn de siste ukene. Til det sørvestre Gravdalsskardet går det delvis på sti, eller rettere sagt på sporadisk varda dyretråkk. Uansett, når monstermastene på Muradn er ute av syne, kan en se fram til en dag med ytterst lite tilrettelegging, og hvor en må se veldig nøye etter for å få øye på menneskelige inngrep. Utsynet mot Austabottindens østvegg og vestkammen på Store Riingstind, prega av nordveggens bratthet, er utsøkt og rått.

Over elva fra Riingsbreens søndre tunge, skrått venstre opp, skrått høyre over snøflekker og så varda småklyving på kanten av flanken, mot bratt fall i sør. Flanken over denne passasjen er plan og relativt lettgått i ur. I skaret lar jeg klokka fortelle meg at skarhøgda er 1947, at det er liten grunn til å undersøke om bitoppen kanskje er 50-metersjølstendig likevel, og at det dermed ikke er noen grunn til å besøke den.
Lett opp på toppen. Utsikt fra relativt lav topp, gitt omgivelsene, har den fordelen at store topper i omegnen gjerne kommer fullt til sin rett. Slik er det her, og Stølsmaradalstind er blant de fineste utsiktstopper jeg har vært på i Heimen på lenge.

Kalorifattig lunsj på flat stein halvveis ned mot klyvepassasjen, og jeg bestemmer meg for å droppe Midtre Riingstind via den spennende grashyllepassasjen opp til Nordre Gravdalsskard. Ganske mye vatn fra lendet underveis har hjulpet på fordøyelsen, men det er uansett ikke dagen for det ekstraordinære. Bedre å kvalitetssikre en ytterst fin en-topptur.
Kyrvassnosi er mer innafor, og jeg legger veien fra laveste punkt i SV-Gravdalsskardet og opp. Her profiterer en også på høge toppers nærvær, men nå gir ikke Jostedalsbreen i det fjerne det store løftet lenger. "Såter i Sogn", i form av Berdalseken, Bleia ved Refsnes, Blåskavlen og Fresvikbreen gir blikket apetitt, men bilder ville blitt flate og kanskje disige.

Morka-Koldedalsskaret fra Kyrvassnosi

Så i til dels guffen ur ned til vatnet under Austabottindane og flat avslutning tilbake til Muradn, med stigende smerter i tåball. Retur til slægten på hytte i Slidre, så jaga himatt av en kjede av husholdsningsapparatkatastrofer, hvor en overivrig alarm spilte hovedrollla.
Tid: 6 t 40 min, ca halvtime dævvtid.
Væske: 2,3 liter. Av dette 1,6 vatn fra lendet, 0,7 medbrakt saft. Tørst ved tilbakekomst.
Gjennomsnittemperatur: 17-18 grader. Sol.
Sko: Salewa terrengsko, ikke de letteste.
Utstyr: Hjelm pga plan om N. Gravdalsskard fra Gravdalen. Ikke brukt.