Travers av Skardstind (vest til øst) (12.07.2019)

Written by Kaare_70 GSM

Ascents Dumhøe (2,181m) 12.07.2019
Søre Dumhøe (2,174m) 12.07.2019
Nåle (2,310m) 12.07.2019
Skardstinden (2,373m) 12.07.2019
Vestre Skardstinden (2,221m) 12.07.2019

Dag 0 og 1 av sommerturen 2019.

Årets sommertur i Jotunheimen var ambisiøs og preget av to behov, nemlig at undertegnede skulle fullføre listen med stortopper over 2300moh med pf≥30m og at kameraten skulle fullføre listen med topper over 2000moh med pf≥30m i Jotunheimen. Da alt dette kunne oppnås over 2-3 dager fra Leirdalen, ble kursen satt dit.

Planen var å etablere leir nær Geitsætra og gå på Skardstind og Ymelstind, og i tillegg få med oss Tverrbytthornet og Nordre Semelholstind fra Leirvassbu. Kameraten hadde tidligere vært på de to førstnevnte fra en fin teltplass nedenfor Raudhamrane, på et flatt parti om lag 150 hm ovenfor Geitsætra, så vi valgte å bære utstyret opp dit og etablere leir.

Værmeldingen for disse dagene var helt enestående, og det var en forutsetning for turen til stortoppene at de skulle nytes i finvær. Vi har vært på nok av dem uten sikt, men denne gangen ville vi ha full pakke med rundskue over Galdhøpiggmassivets herligheter.

Den opprinnelige planen var å ta begge stortoppene på samme langtur, men vi kom til slutt til at det var bedre å gjøre to turer utav det. Fordi Skardstind naturlig nok fristet mest, la vi plan om å bestige den via vesteggen første dag. Vi hadde både retur samme veg og rundtur om Illåbandet som opsjoner.

Det var bare en ting vi var usikre på, nemlig om forrige ukes snøfall fortsatt kunne være en utfordring for klatringen. Dette var nemlig en av de første dagene med virkelig høy temperatur også over 2000moh. Vi ble beroliget da en hyggelig trønder svingte innom teltplassen på veg ned fra nettopp Skardstind, og han kunne bekrefte at nysnø overhodet ikke var noe problem!

Start fra Geitsætra, med Skagsnebb midt imot
Oppsetting av lavvoen ca. 150 hm ovenfor Geitsætra. Vi ser nedover Leirdalen
Småkrevende vannhenting fra Ytre Illåa. Svarttinden dominerer i bakgrunnen

Vi våknet programmessig til nydelig og varmt vær, og tok oss god tid til utefrokost. Det var tunge sekker med fullt klatre- og breutstyr, bl.a. to 50m-tau og dessuten mye drikkevann, som etter hvert måtte bukseres opp Raudhamrane til Dumhøplatået. Men opp gikk det, og med stadig finere utsikt i alle retninger. Vel oppe av bratta fikk vi også for alvor stifte bekjentskap med dagens store mål; Skardstind ruver godt også over platået, selv om den ikke har sin mest dramatiske profil herifra.

Etter start fra teltplassen i 0930-tiden, toppet vi ut ved varden på Dumhø litt før kl. 1230. Her hadde vi store forventninger til utsikten, både mot Skardstind og de andre toppene i området, og ikke minst stupet mot Heimre Illåbre hvor vi har vært på ski to ganger. Og Dumhø skuffet ikke det minste; det ble tid til en herlig pause med mat, kaffi og beundring av omgivelsene.

Morgenstund på teltplassen. Vi ser oppover Leirdalen, og de dominerende toppene er Stetind helt til venstre og Storbreahø
På veg oppover Raudhamrane med praktfull utsikt mot tinderekka vest for Leirdalen. Skagsnebb dominerer, flankert av Storbreahø og Veslefjelltinden
Mot Søre Illåbre med Vestre Tverrbotntind bakenfor
Mot Nordre Illåbre og dagens første glimt av Skardstind med Nåla
Det bratner til opp mot Dumhøplatået
På Dumhøplatået med Skardstind i sikte. Vi ser også Ymelstind og Tverråtindane over Nordre Illåbre
Mot dagens mål
Herlig pause på Dumhø med fire stortopper veltende fram i bakgrunnen; Skardstind, Storjuvtind, Galdhøpiggen og Veslepiggen
Fornøyd på Dumhø i mektige omgivelser!
Mot Heimre Illåbre og bandet mot Storjuvbreen. De nærmeste toppene er Storgrovhøene, Storgrovtinden og de to Heimre Illåbretindane
Skardstind ruver over Heimre Illåbre

Turen videre til foten av vesteggen på Skardstind gikk lett over noen sekundærtopper, hele tiden med flott utsikt langs stupkanten. Vi var klare for første taulengde kl. 1415, og så gikk det rolig og fint for seg til vi var oppe av alle fire hamrene drøye 2 timer senere. Med tre mann i laget og bare en som ledet alle taulengdene, tok det sin tid, men under så perfekte forhold var det bare kos å være på enkel klatretur.

Vi traff et par enda voksnere karer som passerte oss nedenfor hamrene og var før oss på toppen, og vi kunne gratulere hverandre med den flotte dagen. De var faktisk de eneste vi traff på hele rundturen.

Mot vesteggen på Skardstind med de fire hamrene vi skal opp
Mot Nordre Illåbre flankert av Store Tverråtind og Bukkehø
Under første hammer med tilbakeblikk mot Dumhø
På første standplass
På led opp første og lengste hammer
Ferdige med første hammer, med tilbakeblikk mot Dumhø
Tilbakeblikk mot Leirdalen og tinderekka vestenfor
På veg mot andre hammer
På led opp andre hammer
Fornøyde kamerater på tur!
Mot Nordre Illåbre og Bukkehø
Fornøyde karer ferdige med de fire hamrene på Skardstind

Kl. 1645 toppet vi ut ved varden på 2373moh i T-skjorter og kunne gratulere hverandre med denne gromtoppen, et spesielt stort øyeblikk for undertegnede som hadde drømt om å oppleve Skardstind under slike forhold i mange år. Det ble igjen en lang mat- og kaffipause, hvor vi riktig nok måtte ty til lange ermer. På toppen diskuterte vi returen, og kom til at en rundtur om Illåbandet og kanten av Nordre Illåbre fristet mest, dette til tross for at undertegnede ikke såg fram til å forsere bratte snøfenner og forræderiske løsmasser i sørflanken under Nåla. Bonusen ville derimot være at vi kunne etterlate oss alt klatre- og breutstyret på Illåbandet til neste dags tur over Ymelstind.

Det ble en interessant og luftig tur ned langs eggen på Skardstind til skardet under Nåla. Et parti av den delvis overhengende eggen hadde faktisk rast ut, ikke vet vi hvor nylig. Opp til Nåla gikk det veldig greit, og snart kunne vi ta nedgangen til sørflanken i nærmere øyensyn. Det var dramatiske endringer i snømengden siden kameraten var her forrige gang i 2008, og vi endte opp med å ta to-tre rappeller, bl.a. ned et par bratte snøfenner. Så ble det sniking over snøfelt og løsmasser under Nåla og sekundærtoppen østenfor, til vi endelig rundet opp på Illåbandet kl. 2030. Da hadde to av oss også hatt en god pause i kveldssola, mens kameraten kløv usikret opp på sekundærtoppen.

Fornøyde på Skardstind!
Tid for beinstrekk og kaffikos på Skardstind
Overblikk over mektige Storjuvbreen fra Skardstind
Mot Illåbandet
Mot Storjuvbreen og Storgrovhøene
Eggen videre mot Nåla og herlig utsikt mot Nordre Illåbre
Luftig på eggen!
Fra Nåla mot Illåbandet
Fra Nåla med tilbakeblikk mot eggen på Skardstind. I bakgrunnen sees Storgrovhøene og de to Heimre Illåbretindane
Nedstigning i løsmasser under Nåla
Mot pinakkelen og sekundærtoppen ved Illåbandet
Skardstind med Nåla sett fra der vi rundet opp på Illåbandet

Det var herlig å være på vakre Illåbandet igjen, og under slike forhold. Som tenkt, la vi igjen alt utstyr vi kunne unnvære til neste dag, og det var med lette sekker vi fant vegen ned til og i kanten av Nordre Illåbre, stort sett på lettgått snø. Det ble en lang, men interessant kveld gjennom morenelandskapet nedenfor breen og den overraskende frodige dalen nedenfor, hvor det endatil beitet sauer. Vi fant greit stien som brakte oss trygt tilbake til stien nedenfor Raudhamrane, og ringen var sluttet.

Så gjenstod et par hundre høydemeter ned til teltplassen, hvor vi ankom en gang etter kl. 23 og om lag 14 timer på tur. Da var alle fornøyde med å slippe å fortsette helt ned til vegen ved Geitsætra, og vi kunne gratulere hverandre med en enestående dag på Norges tak!