Til Skulen med datter og hustru (13.07.2019)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Halsane (160m)
Endpoint Halsane (160m)
Ascents Skulen (492m) 13.07.2019
Grusveien opp "Storfjellrøra" (på vei opp til Bergedalen).
Ved "inngangen" til Bergedalen, et lite dalføre med kulturlandskap og dyr på beite.

Jeg var for ikke lenge siden på Flemsøya og fjellet Skulen sammen med min eldste sønn, og da hun hørte oss fortelle fra turen, og så bildene vi hadde tatt, fikk hun lyst til å bestige Skulen hun også. Vår eldste datter, som er musikklærer har ferie, og har vært på besøk hjemme hos oss de siste ukene, og slik hadde det seg at jeg, min kone og vår eldste datter, la sammen ut på tur denne dagen.

På vei mot Skulen. Austneset på Haramsøya sees i bakgrunnen.
Ulla med Ullaholmen og Kvernholmen i bakgrunnen
Det litt bratte partiet opp mot "topp-plateauet".
På topp-plateauet. Haramsøya i bakgrunnen.

Så kjørte vi da ut til Skjeltene i datterens bil, tok ferga over til Austenes, og kjørte videre derfra ut til Flem. Fra Flem tok vi samme skogsvei som sist (se turbeskrivelse fra 01.06.19: Fjelltur til Skulen på Flemsøya med min sønn), og parkerte på ca. 160 m.o.h. oppe i skogen akkurat slik som sist, og derfra tok vi beina fatt. Vi fulgte grusveien opp til Bergedalen, og tok så stien til høyre, og fulgte denne først over heiene forbi et lite vann kalt Flemsdemma, så over et litt myrlendt parti hvor Kvernhuselva har sine øverste kilder, og deretter opp turens bratteste parti til et lett skrånende parti som så leder bort til Skulehytta og fjellets høyeste punkt.

Inne i hytta på toppen.
På utsiden av hytta.

Når vi begynte å gå, lå skydekket helt nede på ca. 400 m.o.h., slik at vi ikke kunne se toppen mens vi var underveis. Imidlertid lettet skydekket gradvis, og la seg anslagsvis omkring 700 m.o.h. før vi nådde toppen. Dermed fikk vi faktisk litt utsikt, i hvert fall til mindre fjell som for eksempel Synnalandshornet og Goaldet ("Lepsøyfjellet"), samt til en rekke øyer, holmer og skjær. Fjell som Gamlemsvetnen, Tverrbotshornet, Hildrehesten og Hellandshornet raget imidlertid godt opp i skydekket, så disse fikk vi ikke sett toppene på.

Et revnet lanskap. Fra toppen av Skulen.
Utsikt mot Fjørtofta.

Det blåste en del på toppen, så vi gikk inn i hytta for å spise maten vi hadde med oss. Inne i hytta møtte vi to hyggelige damer som vi pratet litt med, og som fortalte litt om hvordan hytta var blitt bygget på dugnad, og hvordan materialene den var bygget med stort sett var blitt fløyet opp med helikopter. På en slik dag som dette, hvor skydekket gjør at en ikke får nyte utsikten til fulle, er det fint med de store panoramabildene som er montert rett under hvert vindu, og som viser hvordan utsikten ville vært dersom det hadde vært klarvær. Etter å ha spist, gikk vi ut og fotograferte litt, før vi startet på nedturen.

På vei ned igjen fra Skulen.
Bergedalen, hvor det er både storfe og småfe på beite.
Snart nede igjen. Fjellet Sakshamaren i bakgrunnen.
Tilbake ved bilen.

Vi fulgte samme traséen ned igjen fra selve fjellet, men litt før vi kom til Flemsdemma tok vi av til høyre langs en sti jeg hadde merket meg på kartet her i Peakbook. Ved å følge denne tenkte jeg, ville vi komme ned til veien midt i Bergedalen, og så kunne vi få sett denne også litt nærmere. Litt før vi kom til en driftsbygning som står oppført i Bergedalen, var imidlertid hele jordet rundt denne bygningen innegjerdet med et sauegjerde med strømgjerde på toppen. Hadde det vært et enkelt sauegjerde kunne vi klatret over, og hadde det vært et enkelt strømgjerde hadde vi klatret under; men med begge deler montert på de samme stolpene ble det verre. Vi fulgte gjerdet et stykke vestover, men så ble det myrlendt og vått langs gjerdet, og vi tok strake veien gjennom mose og lyng i retning krysset der stien vi hadde fulgt til fjells tok av fra grusveien opp i Bergedalen. Derfra fulgte vi så grusveien ned igjen til bilen. På vei hjem la vi turen innom Ulla fyr på Kvernholmen, så min datter og min hustru også fikk sett dette stedet, og videre derfra tok vi grusveien over fjellet på Haramsøya før vi endte opp på fergekaia på Austneset.

Kvernholmen med Ulla fyr (til venstre i bildet), Fyrvokterboligen (midt på bildet) og naustet for fyrvokterens båt.
På moloen foran fyrvokternaustet på Ulla. Fyrvokterboligen er det store huset litt til venstre i bildet. Selve fyrtårnet sees langt bak til venstre i bildet.
Det høyeste punktet på Kvernholmen.