Nydelige Hedmarksvidda (14.07.2019)

Written by Fjellsamleren (Endre Myrdal Olsen) GSM

Start point Øyungen (785m)
Ascents Dansaren (1,010m) 14.07.2019 14:27
Hemmelkampen (1,061m) 14.07.2019 14:27
Øst for Kroksjøhøgda (931m) 14.07.2019 15:28
Sørøst for Hemmelkampen (1,057m) 14.07.2019 16:21
Tuva (1,090m) 14.07.2019 17:05
Visits of other PBEs Øyungen øvre parkering (780m) 14.07.2019 14:27

Nok en fin dag på Østlandet. Jeg, Natasha og Eva Marie bestemte oss for å ta en tur på Hedmarksvidda. Ruten var det jeg som hadde lagt opp, og den gikk selvsagt over de tre kommunetoppene/punktene som ligger veldig nærme hverandre.

Vi kjørte opp til Øyungen og parkerte her. Fulgte så en fin sti innover i retning Øst for Kroksjøhøgda, som er høyeste punkt i Hamar kommune. Dette er altså ikke noe topp. Jeg forlot stien mens Natasha og Eva Marie gikk videre. Jeg måtte faktisk litt nedover for å komme til punktet. Plutselig så jeg flagget. Knipset et bilde her og løp videre for å ta igjen jentene.

Øst for Kroksjøhøgda

Nord for Svartkampen gikk vi inn igjen på sti etter å ha bakset litt gjennom busker og gått over en del myr. Det var ikke langt vi fulgte stien før vi forlot den for å gå opp på Sørøst for Hemmelkampen, som er høyeste punkt i Åmot kommune.

Meg og Natasha på Sørøst for Hemmelkampen

Etter en kort nistepause, bestemte jentene seg for å følge stien tilbake til Øyungen. Jeg hadde en kommunetopp igjen på programmet. Når jeg likevel også var såpass nærme Hemmelkampen hovedtoppen, gikk jeg opp på denne også. Deretter gikk jeg ned i Londalen på vestsiden og brøytet meg frem gjennom høye busker. Gikk så videre opp på Tuva, som er høyeste punkt i Ringsaker. Her står en stor og fin varde. Videre småjogget jeg på fin sti sørover mellom de to punktene på Øyungsfjellet og over Danseren. Kom omsider ned igjen til parkeringsplassen ved Øyungen.

Hemmelkampen

Hadde rasket på litt på slutten da jeg trodde jentene var foran meg, men der tok jeg feil, for her var det ingen. Det endte med at jeg lå i solsteiken og ventet på dem i over 20 minutter. Da de også kom tilbake, kjørte vi tilbake til Espa. En flott tur i et nydelig viddelandskap.