Ukeskurs fjellsport nivå 1 (TTF) (08.07.2019)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Characteristic Alpine trip
Visits of other PBEs Bøverbrean 08.07.2019
Tronoberget klatrefelt (420m) 08.07.2019
Krossbu (1,270m) 08.07.2019
Krossbu parkering (1,255m) 08.07.2019
Tronoberget klatrefelt - p-lomme (375m) 08.07.2019

Ukeskurs Fjellsport nivå 1 i telt ved Krossbu for TTF. 9 deltakere, 2 medinstruktører (inkl. selveste Kristoffer) og aspirant de 4 første dagene. Jeg var kursleder.

Mandag 8.juli
Oppmøte på kvelden. Etablering av telt-/lavvo-/bobil-camp ved Krossbu. Samling i lavvo der vi tok en presentasjonsrunde og overordnet info/plan for uka. Etterpå gikk vi ut og gikk gjennom innbinding i bretau, samt relevante knuter for breferdsel.

Over brefallet i Bøverbreen.

Tirsdag 9.juli
Rusletur opp til Bøverbreen der vi gikk trente på basisteknikker for stegjern og isøks. Deretter delte vi oss i 3 taulag og tok en god runde oppgjennom brefallet. Mange læremomenter dukket opp underveis og vi fikk øvd oss på en del utfordringer.
Etter middag oppsummerte vi dagen og pratet om neste dag, før vi øvde oss på innbinding i klatretau, relevante knuter for klatring og sikring på topptau/led.

Tørrtrening på sikringsteknikker.

Onsdag 10.juli
4 biler ned til Tronoberget klatrefelt der vi hadde 3 stasjoner deltakergruppene rullerte mellom; (1) standplass og intro til plassering av sikringer, (2) rappell inkludert skjøting av klatretau til rappell, (3) ledklatring på pre-plasserte sikringer med topptau som backup.
Felles middag på Bakeriet og litt shopping, før vi returnerte til Krossbu for oppsummering av dagen og turplanlegging for neste dag.

Rappell.

Torsdag 11.juli
Turdag. To taulag á 1 instruktør & 2 deltakere gikk Kalven og Skeia.
Aspiranten og meg tok med oss resten til Bjørnskardet. Her delte vi oss, slik at noen tok sikte på nordvest-ryggen til Saksa, mens jeg gikk opp sør-renna med 2 deltakere.
Etter fellesmiddag på kvelden oppsummerte vi dagen, og vi instruktørene demonstrerte kjapt redning fra bresprekk.

Parallell-redning fra stor bresprekk.

Fredag 12.juli
Ny dag i Bøverbreen der vi øvde på redning fra bresprekk. Vi delte deltakerene i 3 taulag á 3 personer, slik at etter tre redningrunder hadde alle prøvd alle plasseringene i taulaget. Etterpå demonstrerte instruktørene redning med 6-1-talje med tekniske hjelpemidler i alle ledd (2 trinser, tibloc og micro-traction). Deltakerne fikk kjenne hvor ekstremt lett heisingen blir med slike hjelpemidler, før vi ruslet ut av breen.
Felles middag inne på Krossbu på kvelden før vi "delte ut" turmål for dagen etter, som deltakerne fikk ansvaret å planlegge.

Lørdag 13.juli
Turdag. Ett taulag med 1 instruktør og 3 deltakere kjørte til Juvass. Én deltaker ble "satt i land" i piggura og fikk en fin dag på Norges tak. Resten gikk opp til Porten og klatret Veslepiggen.
Resten av oss la turen til Leirdalen for å bestige norges femte høyeste topp.
Turen vår ble i overkant langdryg, så da var det ekstra deilig at den andre gruppa mekket fellesmiddag i campen på kvelden. Som vanlig oppsummerte vi dagen før siste kursdag ble diskutert.

Effektiv trening av sikringer og taulagsrutiner.

Søndag 14.juli
Etter riving av camp kjørte vi ned til Tronoberget klatrefelt. Deltakerne ble delt i tre grupper som hadde ulike aktiviteter med hver sin instruktør; (1) Ledklatring på egne sikringer på Vaktmesteren, med topptau som backup, (2) Samme som gruppe 1, men en litt vanskeligere rute, (3) Trening på å sette egne sikringer og taulagsrutiner på bakken langs klatrefeltet.
Kort dag så etter litt sen lunch ruslet vi ned til bilene, der det ble kort oppsummering av dagen og litt lengre oppsummering av kurset i helhet. Ferdig kl. 16.

Ledklatring med tett oppfølging fra instruktør.

En vellykket kursuke preget av:
  • fantastisk flott vær (stor kontrast til forrige ukes vintervær)
  • trivelige deltakere med god spredning og stor interesser for å lære
  • kursleder i skral form; sår hals og etterhvert lunger, nesten ikke stemme siste halvdel
  • dyktige og trivelige instruktører som tok ansvar
  • luksus med aspirant i 4 dager, som fungerte som en ekstra instruktør
  • flotte turdager
  • hyggelige kvelder i campen