Plan B til Urkeegga (10.07.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Klokksegga (950m) 10.07.2019
Maudekollen (1,029m) 10.07.2019
Maudekollen vest (1,013m) 10.07.2019
Gullmorhornet (1,334m) 10.07.2019 not summited
Visits of other PBEs Egilbu gapahuk (940m) 10.07.2019
Langsæterdalen parkering (380m) 10.07.2019
Myrsætra flyvrak (413m) 10.07.2019

Etter en strålende førstedag på Urke i går var jeg og Øystein klar for ny runde i dag. Øystein sov litt oppi høgget i hengekøye mens jeg sov baki bilen på Haukåssætra p-plass. Brukte god og lang tid til oppvåkning før frokosten ble konsumert. Etter den var nede kjørte vi opp til Langsæterdalen parkering og gjorde oss klare i tåka. I dag var planen å komme oss opp til Gullmorhornet og sjekke forholda videre. Rusla innover på god sti i slak oppoverbakke, behagelig start. Over elva på bru og opp til Langesætra. Mista stien litt med sætra, men fant den raskt igjen. Møtte på et par som skulle opp til Brunstadhornet, fikk en god ”hvor letter tåka” prat med dissa. Fortsatte oppover på god sti før vi kom opp i denne litt utypiske flate sunnmørsdalen som ligger vest for Gullmorbreen. Tåka lå fremdeles som et lokk, men mot slutten av dalen sprakk det gradvis opp og vi fikk de første blikka opp mot fjella. Det var ikke mye vi fikk se, men med skyene rundt så fjella ganske så massive ut. På rundt 1000 meter var vi over skyene (akkurat som Øystein hadde meldt tidligere på dagen) og opp i sola. Ble solkreminnsmørning før vi kryssa elva og kom oss opp ura til fortoppen til Gullmorhornet. Her sa Øystein at det hold for han. Jeg kikka litt og så det gikk et fint, men bratt svært snøfelt hele veien bort på østsida, men var nesten en halv kilometer bort til toppen i luftlinje så det ville vært noget kjipt å vente. I dette området gjør det ikke så fryktelig mye med en ekstra strafferunde seinere heller, så kosta ikke veldig mye å gi fra seg denne i dag. Ble dermed god lunsj og soling på fortoppen til en bra utsikt før vi starta returen.

Fornøyd med bru
Uvant med flatmark i fjella her
Begynner endelig å sprekke opp
Brekketind stikker opp
Jobber oss oppover mot "fortoppen"
Undertegnede trøkker i seg et par nugattiskiver
Tåka trekker seg tilbake på returen

På vei ned begynte vi å kikke litt på Urkeegga, men etter litt googling var tidsforbruket litt i det meste laget da Øystein måtte rekke en buss fra Volda seinere i kveld. La derfor planene på is. Vi kom ned til brua og kom i snakk med far og sønn som var på løpetur. Dissa hadde vært oppom deler av Urkeegga og kunne fortelle om tidsforbruket sitt. Vi konkluderte dermed at det tidsmessig ville gå helt fint. Satte derfor kursen østover med Slogen som veiviser før vi runda rundt og opp. Dette viste seg raskt å være en svært god beslutning. Helt strålende flott utsikt ned mot fjorden hele veien og ganske så få folk. Det kan umulig gå så mange år før dette utvikler seg til å bli en real fjellklassiker blant de store folkemassene?
Av en eller annen ukjent grunn begynte vi på stien ned til Litlevatnet etter halvveis gått egg. Fikk heldigvis stoppa oss selv og kom oss opp igjen og videre til Klokksegga. Ikke mange gapahuker som har bedre utsikt en den som er i ferd med å ferdigstilles her! I et uoppmerksomt øyblikk fikk jeg tråkka på brillene med hælen. 85 kilo rett ned og hørte en skummel lyd. Fikk raska delene sammen og putta det i sekken. Kunne i ettertid se at ingenting hadde knekt, overraskende nok. Så da var det bare å smelle det sammen igjen, småflaks! Videre på god og artig sti ned eggen, før den ble noe brattere og litt gjørmete i nedre del. Nå gjenstod bare siste motbakke mot bilen langs grusveien før vi tok et veldig nødvendig bad i elva. Ble en real på ferjekaia på Urke og en pizza i Volda før Øystein stabla seg inn på nattbussen med retning hjem. Jeg fant en rolig blindvei og tok kvelden i bilen der.

Nesten nede igjen ved Langesætra
Gode klyv opp mot egga. Slogen viser vei
Øystein og Slogen, to kjemper i skjønn forening
Øystein på vei over en av de smaleste delene av egga
Grei plass for en gapahuk det her
Siste rest av egga, kanskje den morsomste stien