Tårnet, Skarrabben og Keipen (12.07.2019)

Written by gedded (Fredrik Gedde-Dahl) GSM

Ascents Litlehornet (1,198m) 12.07.2019
Skarrabben (1,460m) 12.07.2019
Storvasstinden (1,267m) 12.07.2019
Tårnet (1,338m) 12.07.2019
Visits of other PBEs Riksemdalen bom (70m) 12.07.2019

Våkna opp i bilen i en random blindvei i Volda etter å ha levert Øystein på nattbussen i går kveld. Våkna relativt uttørsta, åpenbart litt for lite fokus på å drikke i godværet de siste 2 dagene. Brukte god tid på mårran og kjørte over til Sykkylven med mål om telt i Riksemdalen for å ta Tårnet og muligens litt annen snacks hvis beina var fine neste dag.
Kom fram ved bommen (som for øvrig var oppe, men etter å ha blitt låst inne her tidligere frista det ikke veldig å kjøre inn her en gang til). Sykla og trilla om hverandre oppover med full soveoppakning på ryggen. La fra oss sykla naturlignok ved veislutt og begynte å traske innover stien mot østsiden av vannet. Smalt opp teltet, fikk inn en real, knærta en øl og nøyt dagens siste rest med sol.

Nydelige kveldsforhold

Neste morgen var det marsj opp stien til Tredjevatnet før vi starta på oppstigninga til Tårnet. Endte med en variant litt til høyre for normalruta fordi det på et tidspunkt så veldig smart ut, noe det absolutt ikke var. Endte med unødvendig mye klyving opp i moseterreng. Endelig oppe ble det en lenger pause med utsikt ned mot tåka som lå over Hjørundfjorden. Fikk også et lite flyshow av et småfly som tok et par runder nede i østenden av Trandalsdalen før det forsvant over mot Velledalen. Ikke ofte man kan kikke ned på fly!

Tårnet sett fra Tredjevatnet. Normalveien følger snøen på bildet ganske greit. Først mot høyre, så mot venstre før man går opp på laveste punkt
Tredjevatnet
Siste rest opp mot Tårnet
Utsikten mot Trandal fra toppen
Flyshow
Kolåstinden

På returen nede i sadelen mellom Tårnet og Storvasstinden var dagen fortsatt enda ung. Føltes litt feil å gå ned allerede nå. Etter litt logistikktenking endte et med at jeg ga fra meg den ene sekken vi hadde og fortsatte med brødpåsan og vannflaska i hånda med Skarrabben og Keipen som mål. Blåbretinden har jeg vært på før så den ble ikke prioritert.
Fra sadelen fortsatte jeg til Storvasstinden. Greit lettgått bort her med litt enkel klyving mot toppen, men ble en smule mer utfordrende med bare en hånd til rådighet. Sekk er en bra oppfinnelse!
Videre ble det en del skrågåing ned mot Skarrabben, som så ganske så bratt ut fra Storvasstinden.

Storvasstinden fra sadelen. Vanskelig å ikke fortsette bort her
Tårnet sett fra Storvasstind
Skarrabben sett fra Storvasstinden. Gikk opp i renna ganske så midt i bildet, fulgte så denne opp mot venstre til den spisse pinakkelen

Mot Skarrabben tok snøen meg helt opp til renna. Her la jeg igjen brødpåsan og flaska og fortsatte med to frie hender da jeg forventa klyving mot toppen. Sikta på venstresida av den ene tydelige pinakkelen som lå til venstre for toppunktet. Greit terreng opp her, noe løst et par steder. Ved pinakkelen begynte klyvinga bortover mot toppen. Kunne føles luftig på et par steder, men med gode tak gjorde ikke det noe. Merket dog at noen av taka var halvveis løse, så greit å sjekke, heldigvis nok av alternative tak. Tørre forhold er absolutt å foretrekke her!

Ble en liten pause på toppen der jeg kunne se at fjordtåka ned mot Trandal nå var borte. Ble retur samme vei og klyvepartiet føltes hakket kortere på returen før jeg rusla ned mot maten og flaska igjen.

Opp i renna mot pinakkelen litt til venstre
Et av klyvepunktene. Litt vanskelig å få gode og oversiktlige bilder som viser hvordan det virkelig er
Toppvarden med utsikt ned til Trandal
Herifra ble det en del gratis høydemeter på snø ned til Fjerdevatnet. Effektivt og gøy! Fint varda mot det lille ”svapartiet” ned til Tredjevatnet. Her er det også satt en 3-4 bolter, men tror det skal være bra sleipt før disse er nødvendige.
Fra Tredjevatnet satte jeg kursen mot Keipen. Trodde først det var toppen som kunne sees fra vannet, men det var selvfølgelig noe naivt. Var et godt stykke lenger bort. Fikk også øye på noe merking bortover skrågåinga til toppen. Liten pause på toppen. Begynte nå å bli ganske sulten og ønska meg tilbake til teltet. Endte derfor med å gå for første og beste renne ned, noe som ikke bød på noen store utfordringer, men kan nok være relativt sleipt ved våte forhold. Vil vel heller ikke akkurat anbefale folk å gå her!
Nede i teltet ble det kasta innpå noen gode skiver nugatti før jeg pakka ned teltet og rusla til sykkelen. Nå var det bare å trille ned til bilen, noe som var en fryktelig deilig måte å avslutte turen på.
Fint med snø til vanna
En rask ekstra kikk på kartet kunne nok ha avslørt at dette bare var en luretopp
Rypa og markinga viser vei