Skarvflytinder (13.07.2019)  6

Skarvflytinden N2 (2,072m) 13.07.2019
Nørdre Skarvflytinden (2,073m) 13.07.2019
Tjønnholsoksle (2,145m) 13.07.2019

Våkna på Tjønnholsoksle (se egen turrapport) i knallvær :) En fantastisk start på dagen på 2145. Uvant å starte en topptur med nedoverbakke...

Vi tok oss ned mot Gjende godt på høgresida i dalen. Minst ur på denne sida. Vi skrådde etterhver vestover, og begynte oppstigningen mot Skarvflyryggen ved en stor stein på ca 1550. Her gikk vi rett opp på mose/grasparti, før vi dreide litt til høyre og kom oss opp på ryggen.

Videre ga vegen seg sjøl, og vi kom oss greit til Nørdre. Ble en del stopp for å "puste" og tørke svette. Sola var fin, men nådeløs. I tillegg hadde Turplanleggeren uforholdsmessig tung sekk, med klatreutstyr av alle slag...

På Nørdre tok vi ei god pause med niste og fotlufting (da hadde vi vært på tur i tre timer). Nøt utsikten i alle retninger :) Greit videre til Midtre. Vegen ga seg sjøl.

På midtre ble det en teknisk pause med påkledning av bukser, og sondering av hvor vi skulle starte rappellen. Etter litt leting fant vi en varde som viste veg ned til dette, som ligger et lite stykke til nedenfor toppen. Nedgang på høgresida et stykke bortenfor varden.

Vi skjønte ikke først hvor vi skulle videre fra ei lita grashylle etter 5-7 meter i rappellen, og holdt oss nok litt for langt til venstre. Tips her er å holde en del mer til høgre. 60meterstauget vårt holdt akkurat. Turplanleggeren kom seg greit ned, men i det vesle overhenget (som man kan unngå ved å holde mer til høgre) låste klemknuten til Sekretæren seg helt.

Dere som kanskje har lest noen av de andre turrapportene våre har nok fått med seg at Sekretæren ikke er så høgdesterk, så dette ble ei lita krise. Hengende i "løse lufta" uten særlig med tak å komme seg litt opp på ble det en del adrenalin... Men fikk til slutt karra meg såpass oppover at jeg fikk løsna på den.

Vegen videre var varda, og grei å finne. Kom oss opp på ryggen rett før Midtre Søre. Litt spent på de grønne trekantene - da vi har lest noen turrapporter som kunne fortelle at disse var luftige. Hadde på på seler, for å evt kunne sikre. Disse bød ikke på nevneverdige utfordringer, så tau og sikringsmidler ble værende i sekken.

Tok oss ned på ryggen mellom breene. Greit, men noe løs ur. Den gulgrønne trekanten bød heller ikke på utfordringer da fjellet var tørt og knall å gå på.

Ny pause nede for å få på shorts og etterfylle vann. Nå gjensto bare de drøye 200 høgdemetrene opp til Tjønnholsoksle. De ble drøye i varmen!

Etter 7,5 timer på tur var vi tilbake ved utgangspunktet. Her tok vi ei lang pause. Pakket om sekkene, og fikk med utstyret vi hadde lagt igjen her på morgenen. Med tunge sekker bar det ned samme veg som vi kom opp. Leirungsåe hadde vokst litt i varmen, så den med de korteste beina (Turplanleggeren) fikk vaska shortsen sin nederst ;) Men ingen stor utfordring å krysse elva. Godt å ha staver da, hadde kanskje blitt vanskelig uten.

Nå gjensto bare den drøye utmarsen fra Leirungsdalen sammen med millioner av mygg...

En fantastisk tur!! Lever ei stund på denne.

Tips til andre: Hvis man går ryggen fra Nord til Sør, er det unødvendig med annet enn et 60meterstau og rapellslynge om fjellet er tørt. Turplanleggeren hadde unødvendig tung sekk pga alt unødvendig "jernskrap" vi hadde med.