Vakre Jølster... Daurmål. En kremtopp (13.07.2019)  6

Written by Atomsilda (Jørn Håvard Ask) GSM

Start point Årdalsstøylen (664m)
Endpoint Årdalsstøylen (638m)
Ascents Daurmål (1,448m) 13.07.2019 11:54
Visits of other PBEs Årdalsstøylen p-plass (635m) 13.07.2019 14:12

Jølster viste seg fra sin vakreste side denne gangen. Rart at ikke flere "Peakbookere" har vært på denne toppen. Litt kronglete å komme inn til Årdal i Jølster fra Byrkjelo... men absolutt en innertier. Som å bli satt tilbake i tid... der man snirkler seg langs vatnet på en svært smal vei og passerer etterhvert små vakre plasser med gårder og tun. Vi måtte åpne fire grinder på vei opp mot setra som er utgangspunktet for turen opp mot Daurmål.

Denne gangen var det kona og jeg som skulle på tur sammen til Romsdal og hva var vel bedre enn en stopp i Jølster i knall sol! Det ble en fantastisk tur i flott varmt vær. Litt fuktig i enkelte partier på en umerket svak sti innover dalen. Tok så bratt av stien etterhvert.... og da ble bratt...veldig langt og bratt. I tillegg var underlaget svært mykt før vi kom til ca 1000m. Da vi kom opp til 1200moh ville kona heller slappe av i sola i lyngen mens jeg måtte ta de siste ca 250 hm alene. Det var da det virkelig ble flott å gå. Fast fint underlag.. stein/berg og ganske bratt den siste biten opp mot toppen. Tørt fint fjell... og knapt noe man kan kalle klyving. Ikke mange plasser hendene ble brukt.
Vel nede hos kona bestemte jeg meg for at nå var det tid for et friskt bad. Vi gikk nedom det klare iskalde Svartevatnet. Dro med meg Embla uti til et friskt bad. En flott avslutning på toppturen i det varme været.

Mot Blåfjellet 1318 moh

Flott turskildring!

Written by Ingebjørgpåtur 16.09.2023 16:50

Fint å lese og sjå bilde frå turen din til Daurmå�

Det kan vere litt forvirrande med alle plassane som heiter Årdal. Dette er Årdal i Breim/Gloppen, ikkje Jølster. Der er ein plass i Jølster som heiter Årdal også, men kartet viser at de starta turen i Gloppen � Daurmål-toppen er derimot delt mellom Gloppen og Jølster.

Sv: Flott turskildring!

Written by Ingebjørgpåtur 16.09.2023 16:52

Fungerte visst ikkje å sette inn emoji.. Var berre tommel opp og smilefjes eg sette inn :)

Sv: Flott turskildring!

Written by Atomsilda 16.09.2023 17:04

Takk for det! Ja, - vi har jo Årdal i indre Sogn også. En flott topp som kan besøkes igjen.

• +

Sv: Sv: Flott turskildring!

Written by Ingebjørgpåtur 16.09.2023 18:13

Daurmål

Written by Eikås 21.07.2019 08:45

Kjekt å lese tur rapporten din Jørn :) På tide dåke fekk oppleve dette området i eit kongever :) Skulle ha vore med når dåke var så nær. Neste gang må det bli Eggjenibba 1338 og så vidare inn i hjertet av Jølster :)

Utrolig mange fine farger

Written by Gråbein 15.07.2019 00:40

Denne skal jeg huske.

Daurmål

Written by PeakFloyd 13.07.2019 20:33

Flotte bilder du tar Jørn H., på hver tur. Ikke mange Gorden-settere i verden som har like mange høydemetre som Embla :-)

Sv: Daurmål

Written by Atomsilda 13.07.2019 20:39

Takker for det!! Hun er sprek ja. Kjipt å ha henne timesvis i bånd... men sånn er det jo bare. Ellers... Daurmål må du bestige... og det er sååå mange flotte fjell her borte.