Saudehornet (13.07.2019)

Vallahornet (834m) 13.07.2019 15:11
Visits of other PBEs Saudehornet parkering (140m) 13.07.2019 10:49

Over fjellet i Cessna 182

Etter at Tore tok flysertifikat har vi blitt deleiere i en Cessna 182. Den står parkert på Kjeller, og det var utgangspunktet for transporten på vei over til en weekend i Volda med Kari, Jan Ola og Ladak.

Det var meldt et øst-vest belte med regn- og tordenbyger, men det skulle være avtakende utover ettermiddagen. Vi fløy ut mellom bygene, opp Nittedal, Høgfjell - Vikerfjell og opp til Fagernes før vi satte kursen over fjellene sør for Jotunheimen. Det var helt fantastisk utsikt nordover fra min side av flyet. Særlig når vi kom til Hurrungane kunne vi se hver topp.

Etterpå krysset vi Jostedalsbreen rett sør for Nigardsbreen og Kjenndalskruna med god utsikt nordover til Brenibba og Lodalskåpa. Deretter fulgte Skåla med tårnet og Loen Skyliftanlegget før vi seilte nedover mot fjorden og rundet Volda før vi gikk inn for "Final zero six" på Ørsta-volda flyhavn Hovden.

Det hører med til historien at værmeldingen ikke var helt super for søndagen. Så jeg reiste hjem med Widerøe mens Tore tok en tur til Molde.

Saudehornet med Kari og Ladak

Etter en bedagelig morgen hvor vi ventet litt på at skydekket skulle sprekke opp, reiste vi avgårde til Ørsta og startpunktet for turen til Saudehornet. Vi fulgte anleggsveien som var laget for tunnellen for ferskvannsforsyningen til Volda. Da vi kom til tredje (anleggs)hytta startet stien (godt merket). Vi møtte en mann på veien som velvillig fortalte at skydekket ga seg ved 1100 meter. Så ved 800 meter gikk vi inn i skydekket, og ganske riktig, en stund senere klarnet det brått helt opp. Magisk!

Kari og Ladak
På vei inn i skydekket

Utsikten fra toppen var helt fantastisk. Helt til venstre er Molladalstindane med Jønshornet, Randers topp og Mohns topp. I midten av bildet midt i tåkehavet er Vassdalstindane, med Kolåstinden høyest i bakgrunnen.

Vi gikk også opp på Vallahornet som ligger ytterst på kammen nedenfor Saudehornet, rett over Ørsta.