Lauvkollen, Modum, lettere enn forventet (13.07.2019)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Lauvkollen (704m) 13.07.2019 13:37
Visits of other PBEs Svartdalsveien (441m) 13.07.2019 12:45
Svarttjern - sti mot sørøst (575m) 13.07.2019 12:45
Svarttjern p-plass (575m) 13.07.2019 12:45

Hadde grubla litt på om det finnes en enkel og grei rute til topps på Lauvkollen i Modum, og da jeg skulle til Vestfold i kveld, og været var topp, var tiden kommet for å sjekke ut området litt nærmere. Kjørte opp Breiliveien bom på fin grusvei, og parkerte ved Svartdalsveien.

Hadde ikke lyst på ytterligere 40 kr i bompenger her, og hadde dessuten med elsykkel bak på bilen. La gummistøvler i sekken, og tråkket lett av sted i varmen. Vel oppe ved Svarttjern p-plass, ble jeg positivt overraska over å finne oversiktskart med stier i området, og en sti/gammelt hjulspor etter hogstmaskiner som gikk i min retning. Skiftet til gummistøvler, som viste seg å være fornuftig, og la i vei i durabelig kamp med noen slitsomme flueliknende insekter. Jeg hadde smurt meg inn med "Villmarksolje med lavendel", noe akkurat disse fluene tydeligvis fant ytterst interessant. Ingen andre insekt var plagsomme.

Det var litt gjengrodd med løv-kratt et stykke, men stien er (fortsatt) et greit alternativ opp til den møter en øst-vest-gående merka sti. Her var det bare 450 m igjen til Lauvkollen, lite stigning, og skogen var slett ikke så tett. Jeg gikk på gps-kurs, og tok meg kjapt opp til den lille varden i skogen. Ante noe utsikt...

Tilbaketuren husker jeg bare som stekende varm. Dette var feil dag å gå på skogstur på Østlandet, ja! (Det var nesten 30 grader nede i Vikersund etterpå.)