Ljosvollsvarden - den egentlige (27.03.2012)

Geschrieben von knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Höhenmeter 121m
Besteigungen Ljosvollsvarden (301m) 27.03.2012

DEN EGENTLIGE LJOSVOLLSVARDEN!

Etter rapporten fra Runemb (Rune Blomberg) 16. mars i år måtte vi tilbake til Ljosvollsvarden! I nydelig vårvær kjørte vi Totlandsvegen til sidevegen opp til høyre mot gården Ljosvoll. Her foregår det uttak av skog i stor målestokk, og vegen opp til gården er som en anleggsveg. Vi tok sjansen og kjørte helt opp til gården der vi traff en hyggelig mann som lot oss parkere der. Vi anbefaler på generelt grunnlag andre å parkere nede i Totlandsvegen. Sist vi var der fant vi en grei adkomst fra gården opp mot trigpunktet. Vi gikk nå sørover og oppover over innmark og gjennom skog før vi kom opp til et myrområde. Her kom vi inn på tydelig sti som fortsetter i NV retning oppover mot toppen. Like etter at stien krysser en gammel steingard er der et stidele (GPS 0300695 6689876). Her går det av en sti mot venstre (SV) mot trigpunktet på 297 moh og et utsiktspunkt på samme høyde mot Fana og Løvstakken i vest. Stien mot høyre (nord) fører opp på en liten fjellrygg som fører strake veien bort til en ganske flott og mosegrodd steinvarde - Ljosvollsvarden. GPS 0300735 6689943. Vi vandret litt omkring på høydedraget der oppe i godværet, og syntes det var en riktig så fin tur denne gangen. Utrolig vilken forskjell vær og veivalg utgjør for disse skogstoppene!

Start fra gården Ljosvoll
Stidele i skogen i lysningen der Astrid står. Den egentlige Ljosvollsvarden mot høyre
Ljosvollsvarden

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.