Almagellerhorn (12.07.2019)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Heidbodme heis (2,332m)
Ascents Almagellerhorn (3,327m) 12.07.2019

Fortsetter med temaet "hornbestigning i Saas-dalen" og bestemte meg for en tur til Almagellerhorn i dag. Gjorde litt research på nett på forhånd og fant ut at det finnes en lett via ferrata ca halvveis opp. Var litt usikker på om jeg skulle trenge noe utstyr men pakket sele og noen slynger og karabiner i tilfelle jeg syntes det så litt krevende ut og ville være sikret til noe. Fint vær igjen i dag og noe småkjølig i dalen da jeg tok bussen til Saas Almagell, men sola varmet godt etterhvert. Gikk opp til heisen "Heidbodme" for å jukse litt og spare ca.500hm i motbakke og fikk begynne turen fra 2400moh. Fulgte en fin og slak sti som går frem og tilbake opp fjellet i typisk Sveitsisk stil, så det var en rolig start på turen. Stien deler seg etter noen hundre hm og jeg gikk opp mot venstre, den høyre gikk opp mot Antronapasset. Etter kort tid kom jeg frem til starten av via ferrataen, som er egentlig ikke så veldig utfordrende. Det var bare å følge det faste tauet og trappa som går opp noen brattere partier som vi i Norge hadde kalt for klyving ;) Trenger altså ikke bruke klatreutstyr her.... Det var likevel mer artig å bruke via ferraten enn å gå, så jeg klager ikke på at det er der.

Fra slutten av via ferrataen gjelder det å følge den blå/hvit merkinga helt opp til toppen. Terrenget består for det meste av fast steinur men stedvis er det en del grus og sand på stien som ikke er favorittgreia mi, men det var ikke mye. Vinden og tåka kom og gikk og jeg måtte faktisk ta en jakke på meg for å holde litt varme i kroppen. Første gang den ble brukt siden jeg ankom Alpene! Fin utsikt mot bl.a Strahlhorn og Rimpfischhorn når de ikke var skjult av tåka og så var det den fine Stellihorn på andre siden av Furggdalen som jeg fikk øynene på hver gang jeg så bak meg. Slik som alle andre topper i Sveits finnes det et gigantisk kors på toppen så jeg var aldri i tvil på om jeg hadde nådd selve toppen eller ikke. I tillegg var det en metal kasse med en turbok som jeg selvsagt skrev meg i. Totalt ble det 1t 55m opp, en 25 minutters pause på toppen og 1t 20m ned til heisen igjen. Møtte ingen folk verken på tur opp eller ned før jeg nærmet meg heisstasjonen, så jeg tipper at det ikke er det mest populære turmål som finnes her......

Avsluttet turen med en kald Cola Zero i restauranten, deilig :)

Vannet som ligger ved siden av Heidbodme heis
God utsikt mot Mittaghorn og Egginer fra denne siden av dalen
Slak sti :)
Strahlhorn og Rimpfischhorn før dem forsvant bak skyene