Blåkkåkleppen (02.03.2012)

Written by Guro (Guro Vaagan)

Ascents Blåkkåkleppen (909m) 02.03.2012

Hviledagen starta med at vi var skjønt enige om at dette var en fin dag å hvile på. Det blåste smådjevler ute, og jeg var iallefall storfornøyd med å ligge på sofaen og lese litt, og bare reise meg for å legge i ovnen eller fylle på mere te i koppen:) Kari derimot fikk etterhvert tendenser til brakkesyke, men jeg redda situasjonen med å hoste opp en quizbok med 500 spørsmål:) Vinden løya utover dagen og sikten ble bedre og bedre:) Hvilket utsyn en har på Storerikviollen! En kan jo se milevis utover Essandsjøen, og Sylmassivet trekker jo til seg mye oppmerksomhet der det ligger. Nydelig:) Raisa lå på en snøhaug foran hytta og storkoste seg med å ha full oversikt hele dagen:) Hun oppdaga lenge før oss andre at vi fikk besøk av tre karer som hadde starta fra Ås idag. De kunne fortelle at det ikke var så mye vind lengre nede i terrenget, og håpet om at vi skulle få besøk vokste:) Etter litt vannbæring og hugging av opptenningsved fant vi ut at vi skulle driste oss på en topptur mens vi ventet. Turen opp til Blåkkåkleppen var veldig kort, men du verden for en belønning vi fikk likevel, her var jo utsikten enda bedre! Og endelig kunne vi gå på ski på lett blåswixføre! Vel nede på hytta igjen hadde vi faktisk fått besøk! Det var veldig velkomment å få påfyll både i form av nye hyggelige samtaler, og ikke minst brownies og irish coffee:) Nam! Tiltross for kaffe langt utpå kvelden klarte vi ikke å holde de nyankomne våkne lenge, og det ble en tidlig kveld på oss