Langtur til Nevelfjell (10.07.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Characteristic Jogging
Ascents Balbergkampen (671m) 10.07.2019 07:45
Nevelfjell (1,090m) 10.07.2019 10:02
Høgrabben (714m) 10.07.2019 11:56
Visits of other PBEs Balbergkampen utsikt (656m) 10.07.2019 07:45
Nevelhytta (1,090m) 10.07.2019 09:59

I dag ville jeg ta en rundtur fra Kringsjå via Balbergkampen og gjennom Gropmarka til Nevelfjell.
Slike turer langs nye veier og stier blir sjelden helt som planlagt, heller ikke i dag.

Gikk fint i starten via Balbergkampen og videre på skogsbilveier nordover og etterhvert østover i Gropmarka. Hadde sett meg ut en markert sti mot Slåsætra for deretter å bestige Slåsæterfjellet derfra. Men stien jeg hadde sett meg ut på kartet endte etter 100 meter i en svær myr det var helt uaktuelt å krysse. Mulig dette egentlig er en skiløype som var markert.

Jeg fant derfor ut at jeg måtte fortsette på veien fram til sti/skiløype mot Grøtåsen. Kom etterhvert inn på god sti som gikk videre helt opp til Nevelfjell. Kom opp dit relativt tidlig på dagen, så møtte ikke en sjel der oppe.

Samme vei tilbake til Grøtåsen, før jeg ville følge en sti lenger sør i Gropmarka. Det gikk fint en liten stund, men stien jeg fulgte var tydeligvis ikke mye i bruk, selv om den var rødmerket. Til slutt endte den i ingenting, og jeg måtte krongle meg gjennom kratt og myr til jeg fant en ny sti som gikk over i en traktorsti. Passerte en seter der jeg igjen mistet stien, men tok ikke så lang tid før jeg kom over en bedre sti. Denne gikk over mange store myrer der det lå gamle klopper.

Kom til stikryss markert Gropråket, med skilting i 4 retninger. Tok av forbi Høgrabben og fortsatte til grusvei som gikk langs Skurva ned til Nordseterveien.

Hadde planlagt å avslutte turen ved Kanalen for å møte familien på kanotur. På grunn av kronglingen tidligere hadde jeg blitt ganske forsinket, så avtalte å møte de litt inn på Bottilflø, der jeg så det gikk sti inn til en hytte vi kjente til. Krysset derfor Nordseterveien på stier ned til og forbi Birkebeinerstadion, og så inn til vannet. Der ble jeg plukket opp få minutter etter ankomst.

Fra Balbergkampen
Myra jeg droppet å krysse
Utsikt nordover fra Nevelfjell mot Slåsæterfjell
Utsikt sørvestover fra Nevelfjell. Balbergkampen litt til høyre for midten i bildet.
Stikryss Gropråket
Skilt der jeg kom ut på veien som gikk ned til Nordseterveien.