Ferie i Nord - Laaang tur (2x) (04.08.2010)

Written by Sea2Summit (Svein Eirik Aune) GSM

Ascents Grythaugen (492m) 04.08.2010
Skipskjølen (633m) 04.08.2010

04-05.08.2010

SKIPSKJØLEN
Planen var å gå t/r Grythaugen, men ved hjelp av Anita i Vadsø kom jeg i kontakt med Kristian Sirkka. Og han er godt kjent på Varangerhalvøya. Fikk en omvisning på Sirkka-gården, samt at han ga meg noen opplysninger om hytter og vading av elver.
Etter dette endret jeg planen min. Kjørte inn til P-plassen i Komagdalen og pakket sekken for overnatting. Fulgte kjerrevegen innover (gammel anleggsveg for kraftlinja som er revet) inn til Første Porten, deretter langs elva og over hengebrua (ikke bare å vade elva her). Deretter forbi Hube-hytta og opp til Bjørnskardhytta, 22 km hit (åpen opp-pussa hytte til Vardø RKH). Fantastisk flott dalføre innover her.
Tok en times pause med middag i hytta og kl 19:00 gikk jeg videre over noen småelver og opp til Ragnarokk (åpen forfallen hytte til Båtsfjord RKH). Derfra i rett linje mot toppen. Men nå kom duskregnet og tåka. Kl 21:00 stod jeg på toppen, med ny stor fin varde. Dessverre ingen sikt i tåkehavet. På mitt kart er høyden oppgitt til 636 moh.
Deretter tilbake til Bjørnskardhytta kl 23:00, etter nye 22 km, mao. totalt 44 km denne dagen. Da var det tid for middag nr 2 og feiring med en Underberg i hytta.

GRYTHAUGEN
Våknet til tåke og regn (som meldt på YR).
Forlot Bjørnskardhytta og tok retning i en sørlig bue mot Grythaugen herfra. Satset på å vade Komagelva der den kommer i to mindre løp som går sammen til et større. Først over ei mindre elv og så de to løpene til Komagelva. Vadinga gikk med sko og klær på. Kjølig vær og var allerede litt våt.
Derfra litt bratt opp steinura mot Grythaugen. Oppe på fjellet her var det mye våt steinur, som var tung å gå på i det våte været, men kom omsider til varden på Grythaugen, midt i steinura.
Ned derfra, valgte jeg først å følge fjellet, men gikk så dalføre ned til "Portslett-hytta". Grei og fin rute, og derfra kjerrevegen tilbake til bilen. Det ble 24 km fra Bjørnskardhytta.

Totalt 67,5 km og 1764 hm på litt over ett døgn.
Da var det tid for suite med badstu på Rica …