Korsnes

Written by Fjellkongen (Fredrik Henriksen)

Ascents Leirvågfjellet i Fana (153m) unknown
Veten i Fana (172m) unknown

En ganske lang sykkeltur til Korsnes med to innlagte fjell. Først: Korsnesveten. God sti som var bra markert hele veien. Satte fra meg sykkelen der stien begynte ved grusveien og jogget opp på 8 min. God utsikt! Det andre fjellet derimot... Leirvågfjellet er mye mindre kjent enn nabofjellet, og jeg visste vel egentlig ikke om det fantes en sti opp der. Derfor bare satset jeg litt. Jeg fortsatte nesten 5 minutter videre innover grusveien før jeg tok av inn i skogen på noe som kunne minne om en antydning til sti. Den forsvant med en gand, men jeg fortsatte inn i skogen og kom til slutt til et skar. Her var det fullt mulig å ta seg opp, men likevel ganske ulendt. På toppen av skaret var det bare noen bratte steiner igjen til toppen. Med litt fin koordinering opp dem, så er toppen der. På toppen er et eller annet fra krigens dager. Men utenom det, så følte jeg meg nesten som en førstebestiger. Maken til mer ulendt fjell i Bergen skal man nok lete lenge etter, men det var litt gøy også. Gikk nedover samme skaret, og fant etter hvert tilbake til sykkelen. Utsikten fra Leirvågfjellet var bra vestover mot Korsnesveten, men utover det ikke noe særlig.