Krosshøe (08.07.2019)

Krosshøe vest (1,627m) 08.07.2019 11:40
Visits of other PBEs Stidele Dyrhaugslogan (1,447m) 08.07.2019 10:27
Sognefjellshytta (1,420m) 08.07.2019 10:28

Gårdagens restitusjonstur til Prestesteinshøgdi og ei god natt på Sognefjellshytta har ikke tatt knekken på sår hals. Hvilepulsen er alt for høy, så da blir det en ny dag med aktiv hvile.

Info om de gamle vardene over Sognefjellet. Legg merke til det som står i gul ramme!
Varden nærmest Sognefjellshytta.

Krosshøe ligger fint til i forhold til hytta. Ut fra kartstudier har jeg en mistankt om at vest-toppen kan være høyest av de tre punktene. Jeg tok derfor med flere ulike måleredskap for å sjekke. Dessverre spriker resultatene for mye til å konkludere, så vi må kanskje vente til området er scannet for 1-meters-koter av kartverket.

De gærne har det godt! Prøvde en akademisk tilnærming til kontroll av 3 topphøyder og 2 skardybder; notatblokk for måleresultater, klokke med barometrisk måling, mobiltelefon med GPS og inReach med GPS.

Når jeg går på rødmerket sti blir jeg litt for ofte irritert over overdreven og stygg tagging med rød maling. Dugnadsfolkene som merker stier kunne tatt seg en studietur til dette området!

Slik skal en DNT-sti merkes!
Ny T-varde med majestetiske Liabrekulen i bakgrunnen. Skulle gjerne brukt tid på å utforske Breheimen bedre!
Jeg hadde god tid og tok en god omvei på DNT-stien mot Bøvertun/Nærdstedalseter. Her i stikrysset "tilbake" til Sognefjellshytta.
Litt av floraen langs stien.

Kjørte ned til Krossbu etter turen for en god dusj og etablering av camp for neste ukes jobb.

Siste ukes arbeidsplass er alltid like flott. Nysnøen smelter fort.