Kveldstur Tverrbottentind V1 (07.07.2019)

Written by Henriksen (Henrik Foss) GSM

Start point Øst for Storfløye parkering (1,378m)
Endpoint Øst for Storfløye parkering (1,372m)
Ascents Tverrbottinden V1 (2,113m) 07.07.2019 19:32
Vest for Tverrbottinden V1 (2,110m) 07.07.2019 19:32
Visits of other PBEs Vestre Tverrbottind - sydrenna - klyving (2,085m) 07.07.2019 19:32

Kveldstur til Tverrbottentind V1

Etter en rolig Galdhøpiggentur på dagen bestemte jeg meg for å ta en kveldstur inn til Leirdalen for å ta en tur til Tverrbottntinden V1.
Tok resten av rekka fra Tverrbytthornet og til Store Tverrbotntinden i fjor sommer, men var så dehydrert og lei stein at jeg droppa denne den gang.
Nå føltes beina gode og parkerte et par kilometer før Leirvassbu langs veien. Gikk raskt opp stigningen mot bekken som renner fra skaret mellom V1 og Store. Krysset bekken og gikk ganske langt ut mot nord her for å finne et tråkk som ga en rask vei opp. Sto på toppen av fortoppen etter ca 1 time og 30 min. Eggen ut til hovedtoppen så helt rå ut, men det så ut som det lå både snø og is på den. Valgte derfor å prøve omgåelsen. Denne kunne by på flott klying og autostrada videre til toppen. På toppen tok kameraet kvelden, rutinert.
Valgte derimot å gå tilbakeveien via eggen og den skuffet virkelig ikke! Passe luftig, artige opptak og deilig rødt fjell. Løp så ned igjen og brukte ca 1 time ned.