Fire døgn på Lesjøbua (28.06.2019)

Written by Annar (Annar Blakstvedt) GSM

Ascents Storskrymten (1,985m) 28.06.2019

Hadde leid Lesjøbua av Lesja Fjellstyre i fire døgn for å fiske, bestige Storskrymten og nyte den fantastiske naturen i Lesjafjella. Kjørte inn Dalsidevegen (bompenger kr. 125) i retning Aursunden. Tok av på Skamsdalsvegen og kjørte til veis ende inne ved Skamsdalsætrin. Her starter DNT stien mot blant annet Åmotdalshytta. Gikk denne stien i ca 5 km innover til Lesjøen. Ankom Lesjøbua, i sydenden av Lesjøen, fredag ettermiddag. Oppholdsvær, men kaldt.

Lesjøbua ligger idyllisk til ved sydenden av Lesjøen 1180 moh
Fra Lesjøen så vi Storskymten for første gang. Her til venstre. Litlskrymten til høyre for den store.

Lørdag morgen var været ganske bra, så vi bestemte for at i dag måtte vi gå på Storskrymten.
Gikk DNT stien på vestsida av Lesjøen og videre langs Jori elva. Fikk ikke med oss stedet hvor stien krysser elva til østsida av elva. Oppdaget dette noen hundre meter for sent. I stedet for å gå tilbake, fortsatte vi videre på vestsiden av Jori, med håp om å finne et krysningspunkt lenger opp. Etter et par km kom vi til et sted der vi mente kryssing av elva var mulig. Til tross for brukbar vannføring, kom vi oss tørrskodd over elva. På østsiden traff vi på DNT stien igjen. Gikk denne videre nordover opp til Telranden. Der DNT stien svinger østover mot Åmotdalshytta, gikk vi rett på Storskrymten. Fikk ei kraftig regnbyge når vi startet stigningen etter sletta på Telranden.
Greit å gå oppover. Steinura var værst på siste flata før den siste bratta mot toppen starta og 50 høydemeter opp i denne stigningen. Fra ca. 1820 moh var det greit å gå. Fant faktisk en del områder oppover som var fri for stein. Mye vind på toppen, men opphold. Som høyeste topp i området, med unntak av Snøhetta og fjella i det området, var det en fantastisk utsikt. Fjella nord og vest for Storskrymten er foreløbig ubeskrevne blad for meg, så jeg dro ikke kjensel på de fantastiske toppene vi kunne se.

Stor varde på toppen av Storskrymten.
Fra venstre Snøhettamassivet, Store Langvasstinden og Storstygge Svånåtind (toppen skjult i tåke)
Utsikten sydover. Lesjøen midt i bildet, under regnbygen
Utsikten mot nord

Etter at vi hadde skrevet oss inn i boka, tatt mange bilder og beundret utsikten en lang stund, startet vi på hjemturen til Lesjøbua.

Godt med matpause i le for vinden etter at vi hadde kommet ned den bratteste bakken fra toppen

Gikk stort sett samme rute ned igjen, men fant en noe bedre trase fra 1750 moh og ned mot Telranden. Herfra gikk vi DNT stien helt tilbake til bua på sydsiden av Lesjøen. Kryssingen av Jori nord for Lesjøen gikk greit, til tross for høy vannføring. Noe lettere her, enn der vi kryssa på veg opp. Totalt ble turen til Storskrymten på 27,1 km t/r fra Lesjøen.
6 moskuser holdt til øst for Lesjøen et par dager.
Fisket ørett til middag og frokost i vatna vest for Lesjøen mot Tverråbotn.
Tom var med meg på fire flotte dager i Lesjafjella.

Ruta vi gikk fra Lesjøbua
Godt med nyfiska ørret til middag