Blåkollen - siste kommunetopp i Oppland(25/25) (07.07.2019)

Written by Stigun GSM

Start point Gammelgarden (700m)
Endpoint Gammelgarden (700m)
Ascents Blåkollen (1,579m) 07.07.2019 16:23
Visits of other PBEs Bjørnhollia (914m) 07.07.2019 17:33
Etter påskens skitur til Eldåhøgda manglet jeg bare Blåkollen på å komplettere Oppland kommunetopper(t.o.m. 2016) Kjøreturen til startpunktet ved Gammelgarden forbigås i stillhet..Kl 13.30 var jeg klar med sykkelen, men etter et par hundre meter steg jeg av og trillet opp de første bratte bakkene mens jeg helte i meg litt nøtteblanding; det var tross alt nesten 5 timer siden frokost. Vel oppe ved en telemast flatet det ut og det var grei sykling inn til Bjørnhollia med litt opp og ned(noe bratt og løst med ny trilling, og mere nøtter, like etter kryssing av Langglupbekken..), før det bar nedover til Bjørnhollia på slutten. Inne ved dette koselige hyttetunet etter en knapp timer eller så; vel 8 km tilbakelagt på sykkel. Spurte hytteverten om det var sti mot Blåkollen; det var det ikke, men han anbefalte meg å følge merket sti mot Eldåbua og så ta av mot venstre når det begynte å flate ut.
Trivelige Bjørnhollia

Og som sagt så gjort.. Dette viste seg å være en av disse dagene da kroppen spilte på lag og det gikk; til meg å være, lett og relativt kjapt oppover på stien. Litt tyngre et stykke etter at jeg tok av fra stien på grunn av terreng med dominans av reinlav. Fant en fin stein da jeg var kommet såpass høyt at vinen holdt myggen unna, og fikk inntatt litt "skikkelig" niste. Over ca 1200 moh igjen lettgått med fast fin grunn med lite stein, og jeg kunne holde et brukbart tempo oppover, rett mot toppen, som jeg etterhvert fikk øye på.
Toppen i sikte

Siste småbratte 150-200 høydemetrene før toppen noe steinete. Idet jeg nærmet meg toppen i ura så jeg en person gå ned fra toppen ca 100 meter øst for meg, uten at det ble tatt noe kontakt. Yr.no hadde lovet sprekker i skydekket og sol utover ettermiddagen, men idag forble solen "programhelt"; skydekket holdt stand!
Blåkollen 1580m. Storsølnkletten til venstre og Rendalssølen helt til høyre i det fjerne

Likevel flott og vid utsikt på toppen, i dag var beste blikkfang mot øst, da de høyeste Rondanetoppene hadde "tåkehetten" trukket ned over hodene
Utsikt sør. Muen; kommunetopp i Ringebu, midt i bildet
Nordlig retning. Storronden delvis skjult i skydekket.
Gravskardhøgda(venstre) og Storsølnkletten, kommunetopper hhv Storelvdal og Alvdal.

Etter obligatoriske bilder bar det nedover igjen, og bortsett fra i øverste ura og i reinlavpartiet kunne det holdes et brukbart tempo neover på grunn av det lettgåtte terrenget. Valgte å holde en litt østligere kurs i nedre del, sparte kanskje et par hundre meter på det; tidsmessig ble det vel hipp som happ..
Vel nede på Bjørnhollia var det på med sykkelhjelm, og nye kalorier ble inntatt trillende på sykkelen opp bakkene fra Bjørnhollia. De siste knappe 8 kilometrene på sykkel var bare en fryd, og jammen lettet ikke selveste Rondslottet på tåkesløret da jeg passerte Langglupbekken og så meg tilbake. Tidsbruk: Ca 1 time sykling Gammelgården-Bjørnhollia. Ca 3 timer Bjørnhollia-Blåkollen-Bjørnhollia. Ca 40 min sykling Bjørnhollia-Gammelgården. Transportetappen tilbake med bil via Heidal og Valdresflye gikk mer enn 1 time raskere enn turen frem(via Fagernes, Leningen og Gausdal..)

Oppland komplett

Written by otto 09.07.2019 20:17

Bestandig gøy å fullføre et fylke Stig. Ja faktisk kan du i løpet av de neste dagene fullføre to fylker til, Østfold og Buskerud.. Etterhvert blir det litt mere omfattende når du passerer Dovrefjell. I en liten avkrok der nede bor det minst to fjellfanter som gjerne blir med på en trønder-topp eller to.. Lykke til

Sv: Oppland komplett

Written by Stigun 09.07.2019 22:35

Takk for hyggelig kommentar, Otto! Stikker gjerne innom "avkroken" nord for Dovre; om jeg ikke har oppfattet aldeles feil kåret til Norges beste kommune å bo i(?), for treff og turfølge med to trivelige fjellfanter. Dog neppe før feriestart om knappe tre uker.

Oppland K-topper komplett!

Written by knutsverre 09.07.2019 09:28

Gratulerer så mye, Stig! Fin turrapport! Undret meg litt over din nye metode for å holde myggen borte :)! Trodde ikke du hadde denslags med på tur!

Sv: Anti mygg

Written by Garm 09.07.2019 11:01

Uavhengig om det er ein metode som virkar eller ikkje vil eg ta den i bruk også. :)

• +

Sv: Sv: Anti mygg

Written by Stigun 09.07.2019 19:11
        • +

Sv: Sv: Sv: Anti mygg

Written by Garm 10.07.2019 08:51

Sv: Oppland K-topper komplett!

Written by Stigun 09.07.2019 16:50

Enig at det hørtes både pikant og uvanlig ut, men det var nok noe så kjedelig og ytterst vanlig som atmosfærisk bevegelse jeg hadde ment å beskrive som en eldgammel både indiansk og norrøn metode for å holde borte blodsugende insekter (skrevet i en sen kveldstime..) Så det ble ingen uansvarlig og farefull vin-glete retur på sykkelen..