Austre Rauddalstind (07.07.2019)

Written by Movegen22 GSM

Ascents Vest for Austre Rauddalstinden (1,930m) 07.07.2019 12:50
Austre Rauddalstinden (2,086m) 07.07.2019 13:09

Reiste fra hjemme, og starta fra Leirvassbu ca 9. Hadde studert litt på kartet, og landa på å følge T-stien mot Olavsbu, før vi svingte inn Simledalen ved vatnet på ca 1420.

Forholdsvis lettgått ur, men nysnø (!!) gjorde steinene glatte. Fulgte hele snøfelt der det lot seg gjøre. Radig inn mot ryggen til Vest for Austre. Her ble der litt diskusjon om rutevalg... Sekretæren var lite lysten på det som så ut som glatte sva, og hadde sett seg ut et snøfelt som gikk opp til ryggen. Fikk viljen sin ;) Bratt, men greit opp her.

Greit til topps også, sjøl om nysnøen gjorde turen mer «spennende» enn nødvendig. Ved den grønne trekanten ble det litt hodekløing, men vi valgte ruta ut til venstre på tross av at den var i luftigste laget for Sekretæren.

Vindstille, men tåkete på toppen. Vi tok ei lang god pause her. På tur ned fant vi en grei passasje ved den grønne trekanten. Den var lettere å se på tur ned.

Bestemte oss for å gå ned Simledalen til Gravdalsvegen på tur tilbake. Sett i ettertid burde vi sykla inn, og gått opp her også. Sorry, Turplanlegger - Sekretæren tar sjølkritikk for rutevalget :)

Runda ved foten av Høgvaglhøi, og holdt oppe i sida. Ble litt usikker på kyssing av Storutla, men det løste seg også greit ved en stor kulp. Da var det bare å komme seg opp på Gravdalsvegen, og psyke seg opp til trasking tilbake til Leirvassbu (ja, kjære Turplanlegger - det hadde vært digg med sykkel...).

To helger på rad i et, for oss, nytt område. Rauddalstindene i boks, men skodde begge helger - så utsikten fikk vi ikke se så godt som ønsket.

Uansett - flotte, enkle turer - men lange transportetapper for å komme hit.