Kattuglekampen/Gråkampen 25/3 2012 (25.03.2012)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skeikampen parkering (825m)
Endpoint Skeikampen parkering (825m)
Characteristic Ski trip
Ascents Gråkampen (1,212m) 25.03.2012
Vestre Gråkampen (1,209m) 25.03.2012
Kattuglekampen (1,011m) 25.03.2012
Vest for Kattuglekampen (1,021m) 25.03.2012
Røgnhøgda (1,138m) 25.03.2012

SKitur fra parkeringsplassen på Skei. Gikk innover PeerGyntveien, og traff Arne Brandslien litt innenfor Fykseseterkrysset. Han hadde gått fra Skei om Skardbua og Maridalen og ble med meg på resten av turen.
Tok av fra PeerGyntveien rett etter at jeg traff Arne og gikk til topps på Kattuglekampen. Vi gikk deretter over nok en topp på vel 1020 moh med en primærfaktor mellom 15 og 20 meter, før vi gikk til toppen av "vest for Kattuglekampen". Kjørte derfra rett mot nord og kom ned på Leikvamseterveien, og videre tilbake til PeerGyntveien. Disse tre Kattugletoppene ligger i tett rekkefølge, men med dagens føre og langrennski ble det en meget strabasiøs affære.
Gikk deretter nesten til Fagerhøy og tok av løypa om Maridalen til Skardbua. Denne løypa er Nordfjellets fineste, med fantastisk utsikt i alle retninger, men kanskje særlig er utsikten mot Rondane fascinerende. Det er lite snø i fjellet i år, og i bakkene opp mot Røgnhøgda måtte skiene av. Oppe på Røgnhøgda, gikk vi til fots de ca.400 metrene til toppunktet på Røgnhøgda.
Videre innover skiløypa ble det endel siksakgåing mellom barflekkene. Innunder Gråkampen, tok vi av i nordlig retning, og her kunne vi gå nesten helt til topps på Gråkampen 1209 moh med ski på bena. På toppen her var en stor og forseggjort varde og trigpunkt. Men ifølge både kart og Peak Book var hovedtoppen noen hundre meter lenger øst, og kursen ble det satt dit. På toppunktet her var bare en bitteliten varde.
Fra toppen her gikk det nå raskt tilbake samme vei til skiløypa, og raskt ned til Skardbua, og derfra korteste vei tilbake til parkeringsplassen på Skei.
En fantastisk dag i fjellet, med strålende solskinn og utsikt på hele turen. Varmt i luften og realt klisterføre i løypene, men råtten snø utenfor løypene, som gjorde det vondt å gå oppover, og enda værre å kjøre utfor.
Tilsammen 29.88 km, og 3 timer og 46 minutter. For Arne Brandslien ble det en adskillig lengre tur.