Gaustatoppen (Tinn kommune) + Gaustaråen (Hjartdal kommune) (04.07.2019)  5

Written by baltopaaeventyr (Karoline Søvik Killingrød)

Endpoint Stavsro parkering (1,170m)
Ascents Gaustatoppen (1,883m) 04.07.2019 11:48
Gaustaråen (1,614m) 04.07.2019 13:17
Gaustaråen punkt SØ for topp (1,615m) 04.07.2019 13:22
Visits of other PBEs Gaustatoppen turisthytte (1,835m) 04.07.2019 11:27
Stavsro (1,173m) 04.07.2019 14:15

Etter gårsdagens tur til kommunetoppen Borgsjåbrotet, kjørte jeg videre mot neste destinasjon: Gaustatoppen. Det var på grunn av dårlig vær jeg valgte å bevege meg hitover, og så hadde jeg hørt om Gaustatoppen tidligere. Det er ikke ofte at kommunetoppene er av dem som folk flest går, så jeg gledet meg til å kunne gå på en tydelig og markert sti!

Jeg ankom Stavsro parkering rundt kl 21. Her var det 150kr per døgn, men jeg fant ut at det var verdt det på grunn av tilgang til toalett og stistart.

Jeg startet faktisk turen i boblejakke fordi jeg hadde fryst sånn da jeg pakket sekken. Den måtte fort byttes av. Resten av turen gikk jeg i et rolig/moderat tempo uten pauser. Kald og sterk vind, snøfnugg, haggel og sol fikk jeg på veien opp.

De fleste stoppet nok ved turisthytten eller masten, og en kunne se hvem som hadde gått og hvem som hadde tatt banen opp... Jeg og et par andre valgte å gå videre til den faktiske toppen. Det var en luftig travers, og jeg valgte å droppe stavene tilbake igjen da det ble en del klyving. Plutselig kunne det komme et vindkast, og da måtte en sørge for å ha beina godt plantet. Da jeg var kommet på toppunktet klarnet det opp. Hele veien opp hadde jeg kun sett toppen i tåke. Brukte 2 timer opp til toppunktet.

Jeg gikk tilbake til turisthytten for å skrive meg inn i turboken, skiftet til tørre klær og tok meg en velfortjent pause i solskinn.

På veien ned skulle jeg huke med meg kommunetoppen til Hjartdal kommune også, ettersom kommunegrensen går tvers over fjellet. Den er det nok de færreste som går til. Det tok ikke lange tiden i steinuren før den var tatt. Jeg så på tidligere turrapporter at noen hadde valgt å gå tilbake igjen for å gå den markerte stien ned igjen, og noen hadde valgt å krysse enda mer steinur for så å komme ned på den siste delen av turstien. Jeg valgte å gå enda mer steinur for å spare tid, men det kjentes på både knær og føtter da jeg var kommet ned. Grei rute å ta på en slik solfylt og klar dag :)