Kvannfjølli (05.07.2019)

Visits of other PBEs Hommovegen (770m) 05.07.2019
Treungvegen (565m) 05.07.2019
Toppen av Kvannfjødli
Egentlig ment som en hviledag, men det var den eneste fine dagen på lenge og nå hadde vi utsatt hviledagen så lenge at en dag til eller fra betydde ikke noe..... Kjørte til Dalen og prøvde å ringe alle grunneierne som vi kunne leie nøkkel til Tangen seter av. Ingen tok tlf. Da kjørte vi ned på bobilcampingen og sjekket inn. Etter en stund ringte Jon Aslak Austgjorde, tlf 91765525 tilbake og visst kunne vi låne nøkkel og bobil gikk fint inn der. Flott. Prisen på nøkkelen er fortsatt kr 50,-.
Victoria klar til avgang. Overnattet på Bobilparkeringen på Brygga i Dalen.

Forsov oss litt morgenen etter og kom oss oppover litt senere enn vi pleier. Hentet nøkkel og betalte oss gjennom første bommen, kr 50,- kontant, da Vipps ikke fungerte denne dagen. Fin vei innover dalen her, flott vær og livet var virkelig supert! Kom inn til neste bom, låste opp og kjørte opp alle de bratte bakkene helt til skilt med "humpete veg". Der ble det bråstopp. Vi kunne ikke komme over den broen da den var så senket ned i terrenget i forhold til veien at vi ikke en gang tenkte på å prøve. Her kan du kun ha høy bil for å komme over i år, dersom de ikke fikser dette. Rygget tilbake litt og knadde bobilen ut i veikanten slik at biler kunne komme forbi. Hentet frem syklene og syklet inn til stølen. Fulgte så den koselige rødmerkede stien helt inn til vi så vannet Brekkatjønn, her tok vi opp i terrenget. Ryper og masse sau langs stien innover, ellers stillhet og stillhet og nytelse.
Vakkert på vei opp
På vei ned
Fulgte grønne flater, litt snø og renner og stein opp til toppen. På veien traff vi på en reinsdyrbukk med mange tagger, rett ved oss. Liv klarte ikke få frem kameraet raskt nok, så den fikk hun dessverre ikke festet på filmen. Men den var flott.
Været var strøkent, uten en sky men en del vind gjorde at når vi gikk i shorts og jeg i solliv, så var det flott å gå. På toppen måtte klærne på da vinden var stri. Der var også et skrin som det sikkert er en bok i. Vi hadde ikke med oss brekkjern og klarte ikke åpne skrinet uten.
Fant en litt lun krok med utsikt over Poddeskorvatnet langt borte i det fjerne og nøt en velfortjent niste og litt sjokolade.
Ned igjen det bratte partiet nesten samme vei og den merka stien tilbake til stølen, sykkel til bilen og så måtte vi tenke, tenke mye på hvordan vi skulle komme oss ned igjen med bobilen. Ikke kunne vi snu der og ikke lengre nede heller, så det endte med at Kristen rygget alle bakkene ned igjen til setra og snudde der. Heldigvis gikk dette bra!
Liv prøvde å teste badetemperaturen på den flotte rasteplassen i Byrtevatn, men det ble kun en vask. Huttetu så kaldt, og Liv er ikke pyse. Var ganske sultne og slitne nå, så vi kjørte til Åmot og spiste middag på kafeen der før vi endte opp på campingen rett oppi lien. Dagen etter kjørte vi hjem da dem meldte regn over alt.
Forskjellige små blomster oppover lien her.