Løpetur langs Blåmansruten (04.07.2019)

Written by Solan (Atle Solholm) GSM

Start point Haukelandsbakken (150m)
Endpoint REMA 1000 Haukelandsveien (90m)
Characteristic Jogging
Ascents Blåmanen SØ (505m) 04.07.2019
Blåmanen Øst (554m) 04.07.2019
Rundemanen (568m) 04.07.2019
Gammelt sauefjøs på Kobbeltvedt i Våkendalen.
Fossefall på Tarlebøelven i Våkendalen.

Akkurat som i uken før, bestemte jeg meg også denne uken for å plukke opp noen PBE'er under min ukentlige løpetør i byfjellene i Bergen, og denne gangen bestemte jeg meg for å legge turen langs det som kalles Blåmansruten. Jeg løp som vanlig innover langs Svartediket, opp Våkendalen, og derfra opp på Rundemanen. På Rundemanen passet jeg på å løpe helt opp til radiomasten slik som sist og så klyve opp på det høyeste punktet, som altså ligger rett under masten. Jeg tok meg denne gang tid til først å aktiverte timeren på mobilkameraet mitt, slik at jeg kunne få tatt et bilde av meg selv oppå denne knausen. Deretter løp jeg tilbake til veien over Rundemanen, hvor jeg var kommet opp fra Tarlebø. Men i dag fortsatte jeg ikke veien over Rundemanen, men tok i stedet den stien sørover som er skiltet "Blåmansruten".

Bilde 3: Det høyeste punktet på Rundemanen ligger innunder radiomasten. Bilde 4: Selfie på toppen av Rundemanen. Bilde 5: Rundemanen Mast.

Blåmansruten går langs en slags fjellrygg, først langs Lille og deretter langs Store Tindevatnet. Jeg forsøkte så godt jeg kunne å løpe hele veien, bortsett fra når jeg innimellom stoppet opp for å fotografere litt, men stien gikk gjennom ganske mange jørmehull, så det var ikke lett å holde noe godt tempo. Stien ender opp ved demningen i sydenden av Store Tindevatnet, og herfra to jeg en annen sti som førte opp i høyden. Jeg var klar over at denne stien nok ikke førte opp på den PBE'en som er kalt Blåmanen SØ, hvor jeg hadde tenkt å legge turen innom; men jeg valgte likevel denne stien for å komme meg litt opp i høyden og få oversikt over terrenget. Jeg endte oppe på Blåmanen Øst, hvor jeg også hadde vært en ukes tid tidligere. Denne høyden gav meg den oversikten jeg trengte for å lokalisere Blåmanen SØ. Så bar det tilbake til demningen ved Store Tindevatn, og derfra løp jeg nå sørover langs Blåmansruten igjen, bare at her er det et parti hvor Blåmansruten består av en slags gammel skogsvei som er i ferd med å gro igjen på grunn av manglende vedlikehold. Blåmanen SØ var ikke noe vanskelig å finne. Den dukker opp på venstre hånd når man kommer fra denne siden, og man går egentlig omtrent rett på den.

"Blåmanen SØ" sett fra "Blåmanen Øst". Ulriken, Isdalen og "Vidden" i bkagrunnen.
Blåmanen SØ. I bakgrunnen til venstre sees skråningen opp mot Blåmanen Øst.

På Blåmanen SØ ble det ørlite grann klyving for å komme seg opp på høyeste punktet, og når jeg så hadde vært der, og bl.a. tatt et par utsiktsbilder over Svartediket, Ulriksdalen og Årstad, klatret jeg ned igjen, og fortsatte langs Blåmansruten. Etter hvert ble skogsveien til en fin grusvei, så dukket Brushytten opp, det bar videre nedover mot Fløyfjellet og Skomakerdiket, og derfra over Knatten og ned til Ulriksdalen igjen. Utsikten over Bergen by er formidabel når man løper over Knatten, og ikke minst kan byen fortone seg vakker i kveldslys/solnedgang slik det var denne kvelden. I dag stanset turen, slik den ofte gjør, ved REMA 1000 nede i Haukelandsveien. Jeg hadde behov for å handle inn mat, og nå var det ikke mer enn 8 minutter igjen til butikken skulle stenge.

Utsikt fra Blåmanen SØ mot Svartediket, Kronstad, Fjøsanger og Nordåsvannet.
På vei over "Knatten", med utsikt over Bergen by i kveldslyset.