Via Lara (03.07.2019)

Visits of other PBEs Fjoneferga (244m) 03.07.2019
Borstadvegen (410m) 03.07.2019
Landtakdammen P-plass (585m) 03.07.2019

Tiden var inne for å få unngajort en skikkelig Østlandsklassiker: Vi Lara. Fredrik og jeg hadde hatt planer om å få gjort det en stund, og endelig klaffet alt. Vi hadde dagen i forveien kjørt en veldig vellykket gjennomkjøring på Via Dolorosa, og følte oss klare for 8 taulengder opp Via Lara.

Hægefjell fra veien

Kjørte tidlig fra Ormåsen mot Nisser. Ute på kabelferga merka vi at det blåste en god del, men da det så ut til å blåse fra nordvest, skulle vi være i le på Via Lara. Det viste seg seinere at det var vi. Framme ved parkeringa slang vi utstyret i sekker, og gikk for å finne innstaget. Det fant vi etter litt roting langs veggen.

Fredrik leder i 2. taulengde

Vi ble stående en times tid i kø før vi endelig fikk startet på ruta, og jeg var så optimistisk som man vel kan være der jeg starta klatringa. Dessverre var det herlige risset jeg hadde lest om fullstendig fraværende, og det var guffen svaklatring oppover første taulengden. Resultatet blei at jeg fikk skrekken, og etter å ha lagd standplass og sikret Fredrik opp første taulengde ble vi enige om at han skulle lede resten av veien om jeg skulle klare å komme meg opp.

Fredrik sikrer opp 4. eller 5. taulengde

Etter 3. taulengde var jeg nok ganske bleik i trynet, og konsentrerte meg kun om sikringer og tauarbeid. Mista ei nøtt noen meter, så jeg måtte klatre ned og hente den, men ellers gikk alt på skinner. Fredrik fikk lurt i meg litt næring på ei fin hylle også, og etter det kom jeg meg litt. De siste to taulengdene rakk jeg også å nyte klatringa, og ledet til og med opp siste bit etter svaet i toppartiet av ruta.

God utsikt til lunsjen

Klatringa og sikringsmulighetene var upåklagelig, og i etterkant er det synd jeg ikke nøt det mer da vi var der. Heldigvis skal jeg garantert tilbake hit, så det er ikke noe problem. Takk for turen, og solid ledklatring, Fredrik!

Uttopping
God tid til å reflektere over prestasjonen under utmarsjen.