Valdres: Rundemellen via østryggen (03.07.2019)

Written by Nils (Nils Haugene) GSM

Start point Turrsjøen (971m)
Endpoint Turrsjøen (971m)
Ascents Rundemellen (1,344m) 03.07.2019 17:16
Kalvemellen (1,132m) 03.07.2019 18:07
Visits of other PBEs Rundemellen parkering Turrsjøsiden (975m) 03.07.2019 14:31
Rundemellen østryggen (1,200m) 03.07.2019 15:35
Rundemellen østryggen klyving (1,200m) 03.07.2019 15:50
Rundemellen sørvestrenna (1,200m) 03.07.2019 17:35
Melletjedna stidele (1,054m) 03.07.2019 17:55

På grunn av en kald nordvestvind som hadde gitt nysnø i Jotunheimen, ble turen hvor alle jentene skulle være med flyttet lengre unna de vinterlige forholdene. Morten visste om en fin rute opp på Rundemellen som inneholdt lett klatring med mulighet for omgåelse hvis ønskelig. Og klatring faller som regel i smak hos barna, og ikke var det noe særlig anmarsj å snakke om heller. For egen del var det nok på tide med et gjensyn med Rundemellen. Forrige besøk dit var i juli 1983 med min far.

Med full bil kjørte vi til parkeringa ved Turrsjøen. Her hilste vi først på en flokk med kuer før vi vandret på stien opp gjennom granskogen. Da skogen sluttet forlot vi hovedstien og fulgte et svakt tråkk opp mot østryggen på Rundemellen (1344). Det bratnet gradvis til, og til slutt var vi nedenfor den stupbratte delen. Her var det lett klatring hvis man gikk rett på, mens den enkle klyveruta gikk litt til venstre med en sving opp mot høyre. Dette bratte partiet hadde sett litt skummelt ut da vi var lengre nede, men som så ofte var det mindre fryktinngytende når vi var kommet tett innpå.

Vi hilser på "innbyggerne" på setra Turrsjøen.
På setra Turrsjøen, med Rundemellen (1344) i bakgrunnen.
Vi vandrer oppover mot det bratte partiet på ruta opp østryggen. Klyvingen er i det mørket fjellet ovenfor det største feltet med grus som ses omtrent midt i bildet.

På med klatreseler og hjelm, og så klatret Morten oppover med 2 korte tau hengende etter seg. Det ble satt 2-3 sikringer underveis. Julie klatret først etter i det ene tauet med Frida etterpå i det andre. Vinden gjorde at det ble noe vrient å kaste ned tauene igjen, så Linn Therese ble med meg på den enkle klyveruta istedet.

Julie har kommet et stykke oppover, mens Frida venter nederst.
Frida er i gang med klatringen, mens Julie har kommet opp til Morten.

Litt høyere oppe fant Morten en liten vegg hvor jentene kunne leke seg med noe mer utfordrende klatring. Da den fjellveggen var ferdigklatret, ruslet vi videre mot toppen. Vinden økte på jo høyere vi kom, så rett før toppen fant vi en fin plass i le for nordvesten hvor vi hadde en lengre matpause.

Denne lille veggen ga jentene noe mer utfordring.

Ved toppvarden ble det en meget kort fotopause. Det blåste temmelig friskt, og det var kaldt. Vi fortsatte kjapt videre på sti vestover imot den sure vinden. Deretter på en sti som gikk bratt nedover mot sørvest.

Fornøyd gjeng ved toppvarden på Rundemellen (1344).
På stien vestover fra toppen av Rundemellen (1344).

Da det flatet ut igjen lengre nede, dabbet vinden av. Her møtte vi en større og mer tydelig sti som alle bortsett fra meg fulgte rett tilbake til bilen. Jeg tok omveien oppom Kalvemellen (1132) siden jeg aldri hadde vært på den. En fin, men noe slitsom omvei siden jeg prøvde å gå litt over evne for ikke å komme altfor lenge etter de andre.

Toppvarden på Kalvemellen (1132) er i forgrunnen. Bak ruver Rundemellen (1344).

Alt i alt ble dette en meget trivelig og flott opplevelse tross høstlig sommervær. Hyggelig turfølge gjør at sånt får mindre påvirkning. En spennende og fin rundtur over gode, gamle Rundemellen (1344). Et fjell jeg husker fra midt på 70-tallet da mine besteforeldre tok meg med til stølene i dette området.