Mofjella (03.07.2019)

Written by vegardfj (Vegard Fjeld) GSM

Start point Flittig (136m)
Characteristic Jogging
Ascents Høgvollane (716m) 03.07.2019 11:57
Rypefjell (698m) 03.07.2019 13:15
Hestefjella (624m) 03.07.2019 15:10
Visits of other PBEs Flittig p-plass (136m) 03.07.2019 10:27
Mofjellstulen (528m) 03.07.2019 16:10

Rundtur i Mofjella. Startet på Flittig og løp veien opp til Stengestadvannet, og videre stien over Høgvollane. Turen opp til Høgvollane er veldig fin, og burde gått der oftere, men det er langt opp til der stien begynnner, ca 8 km fra bommen.

Det kan være veldig vått og myrete over her, men nå var det tørt og fint å gå. På utsiktspunktet litt før toppunktet er det flott utsikt ned på Stengestadvann og mot byen med fjellene rundt.

Hadde forventet en grei sti ned på andre siden mot Hortavann, men stien jeg fulgte forsvant etter kort tid, og jeg måtte gå uten sti gjennom kratt og i bratt terreng ned til Hortaseter. På Hortaseter er for øvrig veldig fint, åpent og fargerikt englandskap.

Løp til enden av veien ved Hortavann, og fant stien som gikk mot Rypefjell. Fin sti å følge langs Hortavann, fram til jeg skjærte opp lia til toppen fra vest. Hadde ikke forventet særlig utsikt, da toppen så veldig skogkledd ut fra avstand. Men når jeg kom opp fikk jeg en fantastisk utsikt sørover.

Samme vei ned, og løp Hortaveien nedover til første kryss, der jeg tok av sørover og oppover. Ved enden av Blokkevann ville jeg prøve å finne stien markert på kartet opp mot Hestefjella. Stien fant jeg, men den var fullstendig gjengrodd og kan ikke ha vært i bruk på mange år. Fulgte den noen hundre meter til jeg fant ut det var lettere å gå uten sti, og med en mer direkte rute mot toppunktet.

På toppen var det bare skog og ingen utsikt. Hadde egentlig planer om å gå samme vei tilbake og prøve å finne en markert sti ned til Fjellvannet. Men fant ut at jeg nå var bare en liten kilometer unna Stengestadveien igjen, så tenkte det var et bedre valg.

Gikk greit å finne fram den veien, fant noen stier/dyretråkk jeg delvis fulgte, og endte opp nede på veien ved nordenden av Stengestadvann.

På vei ned kom jeg forbi stien opp til Mofjellstulen. Der har jeg aldri vært, og visste det ikke var veldig langt opp dit. Tok derfor denne avstikkeren, som jeg målte til ca 1 km opp. Det var satt opp en stor minnetavle der med forklaring om hva som skjedde der under krigen.

Deretter var det bare å løpe ned til veien igjen, og ned alle bakkene til bilen.

Fra utsiktspunkt på Stengestadvegen
Ei røy prøvde å skremme meg bort for å beskytte de 3 kyllingene sine
Flekkmarihand på Høgvollane, en viltvoksende orkidé
Trærne klamrer seg fast i hverandre, flott gammelskog på Høgvollane