Jungfraujoch - Finsteraarhornhütte (28.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Jungfraujoch (3,473m)
Endpoint Finsteraarhornhütte (3,007m)
Visits of other PBEs Jungfraujoch (3,460m) 28.06.2019 08:57
Finsteraarhornhütte (3,048m) 28.06.2019 14:21

Dag 5 - På ny frisk.

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

Etter ei bedre natt i Grindelwald var vi fast bestemt å gjøre et nytt forsøk i høyden. Det var jo det vi hadde kommet hit for, badeferie i sveitsiske innsjøer frista liksom ikke like mye. Jeg lukka øynene og dro kredittkortet på stasjonen. Er ikke akkurat minipris Jungfraubahn opererer med....
Heiv oss på første tog. Oppe på Jungfraujoch kom vi i prat med et sveitsisk-svensk følge som også var utstyrt med ski. Ellers var skisesongen her så godt som avslutta med hetebølgen som hadde kommet. Fotalpinismen hadde overtatt. Selv om snøen var skitten av saharasand og blei noe seig utover dagen foretrekker vi ski når turen nesten utelukkende går på snø.
Målet for dagen var Finsteraarhornhütte, ved foten av mektige og prominente Finsteraarhorn. Vi valgte letteste ruta langs breene og starta derfor med et langt nedrenn langs Jungfraufirn.

Jungfraufirn

Jungfraufirn ned til Konkordiaplatz blei dagens første etappe. Skarpt føre i starten.

Alpinister på veg opp på Jungfrau.

Tilbakeblikk på midtre deler av normalruta på Jungfrau. Små alpinister er synlige over bregleppa.

Jungfrau med Jungfraufirn.

Nedkjøringa er tilbakelagt. Et følge gikk motsatt vei til fots. Jungfrau vokter i bakgrunnen.

Brefallet fra Ewigschneefeld

På veg til Konkordiaplatz passerte vi brefallet ned fra Ewigschneefeld. Det var forøvrig fortsatt skipassasje øst for brefallet. Gross Grünhorn og Grünegghorn i bakgrunnen.

Bekkekryssing på Konkordiaplatz.

Det ryktes at det begynte å bli en del overvann på Konkordiaplatz som følge av temperaturstigninga, og at det kunne skape utfordringer. Vi slapp med denne bekkekryssinga, så en kan si at ryktene var betydelig overdrevet.

På Konkordiaplatz.

Der vi svingte av fra Konkordiaplatz mot Grüneggfirn tok vi ei pause. Etterdønninger av forkjølelse kombinert med høydetilvenning gav meg fortsatt utfordringer. Turen videre gikk derfor i sneglefart/sparemodus.

Konkordiahütte

Konkordiahütte ligger godt plassert over Konkordiaplatz. Stigetrapper opp fjellet gjør adkomst mulig. Hytta lå opprinnelig i vår logistikkplan. I ettertid viste det seg at endringa var til det gode.

Lang stigning opp Grüneggfirn.

Opp Grüneggfirn fikk vi fallvind i mot. Sikten var god. Vi var spente på hva som møtte oss på andre sida av skaret, Grünhornlücke (3280).

Finsteraarhorn fra Grünhornlücke.

I Grünhornlücke fikk vi se Finsteraarhorn på nært hold. Mektig fjell. Nå fulgte det en del utforkjøring, så vi valgte å knytte oss ut av tauet et stykke, selv om det fantes sprekkområder nedover her.

Finsteraarhornhütte

Etterhvert flata det ut og vi kunne se rett bort på hytta. Fra brekanten tok vi skia på sekken og fulgte sommerstien, som var smelta fram, opp til hytta. Til venstre for hytta kunne vi forøvrig se starten av ruta mot toppen.

Fra Finsteraarhornhütte mot Grünhornlücke.

Det var fint å komme fram til hytta. En nydelig ettermiddag under alpesola.

Fornøyde med å ha kommet så langt, brukte vi resten av dagen til å klargjøre oss for toppstøt dagen etter. På hytta var det foruten oss et følge på tre, hvorav to var på veg mot toppen denne dagen. Det varte og rakk før de returnerte. Det viste seg til slutt at de hadde rota seg bort i dårlige vegvalg og råtne snøbruer. Utpsyka er vel det mest dekkende ordet her. De hadde forøvrig snudd før toppen.
Med få gjester fikk vi god kontakt med hytteverten, Hans Winterberger. En trivelig kar som helst førte samtalen på tysk. Dermed fikk vi friska opp skoletysken vår.