Gnagsår (18.03.2012)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Hovdefjell (525m) 18.03.2012

Dette var en enkel topp med vei helt opp, så jeg ville gå inn de nyinnkjøpte fjellstøvlene mine. Det gikk som fryktet; gnagsår, men fordi turen gikk unna på rundt 1,5 t, rakk det ikke å utvikle seg så voldsomt.

Kjørte opp en skogsvei fra nordøst, og holdt på å kjøre meg fast i teleløsninga her, og parkerte derfor i første sving. Tror skogsveien nord for toppen er bedre, og bringer deg til samme punkt; en veibom 1,4 km i luftlinje NNØ for toppen. Denne bommen hadde en «stabel av skilt» med mange gode overbevisende grunner til hvorfor man ikke skulle kjøre her, samt at den var låst… Jeg måtte bare le litt av dette.

Møtte tre ungdommer på vei nedover. Så var det bare å traske veien opp, som ble svært så bratt og svingete etter hvert, samtidig som jeg kjente et gnagsår i ferd med å utvikle seg på høyre hel. Toppen har en 250 m høy tv-mast, som vel må dekke halve Sørlandet med signaler, og vel så det. Tok et bilde av masta og et av utsikten, og ruslet nedover igjen. Siden gnagsåret ble verre, ble det kortere og kortere steg, og jeg gikk langsommere og langsommere. Derfor hele 1,5 t på denne vesle turen, som er rundt 3 km hver vei (regnet fra bommen).

Mange og tilsynelatende gode grunner listes opp her, for at du ikke skal fristes til å kjøre inn. Men bommen er jo låst også, da...