Stange Allmenningtinder (10.06.2019)

Written by ersystopo (Erlend Råheim) GSM

Ascents Grasberget (611m) 10.06.2019
Nordre Romsæterberget (612m) 10.06.2019

Mildt sagt krevende terreng - o-løp i beina, "bare for å ha gjort det", og så ut på et litt lite vedlikeholdt merka stinett, fra Bergsjøen og vestover.
Der stien til disse toppene tar av fra runde om Tempelvangen er det vanskelig å få øye på stien. Over ei tilgroende hogstflate rett etter krysset forsvinner den helt. Her er printa kartutsnitt til hjelp, og oppe i skaret mellom tindene er det igjen et skilt. Dette markerer stien opp til Grasberget og den herfra et stykke ikke-eksisterende stien til Romsæterberget.
Grasberget er en fin skogstopp, med utsikt over Mjøsa og også en viss sikt innover skogsviddene mot øst.

Samme sti ned til krysset, men i mangel på synlig sti videre går det på lykke og fromme. Toppryggen er lett å finne, og litt åpning i landskapet gir en viss utsikt.

Ned til bil ved Bergsjøen og videre til grensetinder Eidsvoll/Stange. Når en først er i gang her oppe.