Ørsta: Høgehornet og Sveddalstinden (28.06.2019)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Steinstøylen (370m)
Endpoint Start Bomvei Romedalen (130m)
Ascents Sveddalstinden (1,040m) 28.06.2019 17:33
Høgehornet (1,038m) 28.06.2019 18:04
Høgehornet N2 (966m) 28.06.2019 18:05
Høghornet N3 (926m) 28.06.2019 18:05
Høgehornet N1 (965m) 28.06.2019 18:05
Visits of other PBEs Steinstøylen p-plass (370m) 28.06.2019 11:14

I dag ble en flott og variert tur. Veldig glad for at min gode turvenninne Linda skulle være med! Det var bare littegrann irriterende at skodda lå tjukk om morgenen og det var antydning til småregn i lufta! Vi skulle møtes i Romedalen. Planen var at jeg skulle sykle inn til Steinstøylen og møte henne der. Jeg ble litt forsinka ved frokost på Ørsta camping hvor jeg sto parkert fra kvelden før. Gikk tom for gass i bilen og frokosten og oppvasken måtte taes innendørs. Da jeg endelig sto klar for å sette av gårde, var det en blid kar som tilkalte min oppmerksomhet fra nabobobilen bare noen meter unna meg. Det var sjølvaste Bjørn Fillipsveen (BJørnF) og hans kone - for et sammentreff. Det ble en hyggelig prat med dem før jeg kom meg avgårde, og da var allerede Linda på plass på starten av bomveien opp til Romedalen. Jeg parkerte der, heiv sykkelen i bilen, før vi kjørte til start ved Steinstøylen. Grått og fuktig, men det tar ikke motet fra oss jentene. Jeg hadde fremdeles trua på at det ville lette etterhvert. Vi er jo tross alt sunshinegirls ;-)

Det gjorde nå ikke det.. og etter oppstigningen til Ørstaskaret, var det ikke mye sikt fremover egga mot Høgehornet. Underlaget var vått og sleipt og ryggen ble derfor en tidkrevende etappe over alle småtoppene før man kommer bort til siste klyvingen til Høgehornet. Jeg likte meg mye mindre her, enn turen dagen før, til Mannen. Her er mye mer vegetert, løs mose og uggent terreng til tider. Ekstra utfordrende er det nok på dager som dette med yr i lufta og lite sikt. Opp kom vi oppsider og vi tok oss tida til litt fotoseanse på toppen før vi konsentrert startet på returen. Da vi nådde punktet på egga hvor vi skulle gå direkte ned mot støylen viste været seg endelig fra en bedre side, og skodda begynte å lette mer og mer. Det var utrolig kjekt å endelig få sikt nedover slik at vi kunne peile ut ruta. Vi hadde ikke fått sett den da vi startet turen. Nedturen var veldig grei å gå med lite vegetasjon helt ned til Steinstøylen igjen.

Jeg hadde hatt et håp om at Linda skulle bli med videre på Sveddalstinden. Hun var også gira siden været endelig bedret seg og vi fikk sikt til toppene. Vi kunne endelig se hele ryggen vi hadde gått mot Høgehornet og resten av fjellrekka videre mot Sveddalstinden. Men med dårlig mobildekning så fikk hun ikke avklart med de som ventet på henne hjemme om forlengelse av turen og det ble til at hun returnerte til Ålesund. Jeg syklet nedover dalen og parkerte sykkelen ved Moastøylen.

Der startet en noe vegetert og bratt oppstigning i retning Sveddalstinden. Det så noe interessant ut nedenfra, men løste seg greit med kun noen parti med kratt. Jeg kunne for det meste følge noen sauetråkk på sørsida av et bratt elvagjel oppover. Terrenget åpnet seg opp og ble mye bedre fra ca 750 moh og opp til toppen. Der var det veldig lettgått. Toppen har ingen utfordringer og har en formidabel utsikt. Her er det bratt ned i nordlig retning mot Høgehornet og det er flott skue sørover mot Raudfonntindane og Mannen. Tok meg god tid til å nyte toppstunden når jeg først hadde sikten før jeg startet på returen.

Nede igjen i Romedalen var det bare å suse av gårde nedover på sykkelen til bilen igjen. Dog med noe varsomhet, da jeg hadde lagt igjen sykkelhjelmen i bilen...!

Tross lite sikt på Høgehornet, ble det en superflott tur. Terrenget er bare fantastisk og Romedalen er en perle! Oppe ved Steinstøylen er det utrolig flott med mange flotte teltplasser like oppfor støylen og videre i dalen nordover.

Nå gjenstår kun en tur, med 2 topper i Ørsta...

Utrolig kjekk start på dagen! Peakbooker Bjørn Fillipsveen og Fru som nærmeste nabo uten at jeg var klar over det :-)
På vei oppover fra Romedalen mot Ørstaskaret
Endelig litt stein under skoa
Linda på vei bortover ryggen
Ikke mye utsikt bortover egga
Humøret er uansett på topp
Klyving i sleipt terreng
Skoddegirls på Høgehornet 1040 :-)
Vi skuer nedover nedfartsruta
Plutselig letter skoddelaget og vi kan se utover i retning Barstadvika, Klovetinden og Trongegga
Mot Steinstøylen og Hallehornet
Linda på vei ned mot Steinstøylen
Vel nede i Romedalen igjen, kan vi endelig se ryggen vi har gått mot Høgehornet
Her skal jeg opp, fulgte venstreside av elvagjelet opp mot Sveddalstinden
ruta oppover
Yes, endelig på Sveddalstinden
Sveddalstinden og utsikt nordover mot Høgehornet og Langedalen
Fra Sveddalstinden mot Raudfonndalstindane og Mannen
Kolle med kalv som jeg iakttok ganske lenge uten at de enset meg.
Fra Romedalen mot Svedalstinden, markant i midten av bildet
Oppover Romedalen mot Middagshornet, Vallehornet og Romedalstinden
Friske svev pr sykkel på retur
Vakkert ved Kubbestøylen

Tåketur.

Written by BjørnF 29.06.2019 07:46

Overraskende og veldig trivelig å møte deg Lise. Fint at været bedret seg. Ser ut som en fin tur. Håper Linda ikke ble sur for at jeg heftet deg bort. Var ikke tåke på Sandvikshornet, men da jeg så det var det for seint, var på feil ferge :-). Kjempeservice hos Kroken Servicesenter, hvor begge problemer ble fikset straks :-). Sandsvikshornet står vel en stund til tenker jeg.

Sv: Tåketur.

Written by ligroenb 29.06.2019 23:12

Veldig kjekt å treffe dere også, for en artig tilfeldighet :-) Ingen sure miner i det hele tatt. Vi hadde hele dagen forann oss ;-) Det som er så fint, er at fjellet ligger der og venter på oss bare de slipper unna store inngrep fra samfunnet ellers ;-)