Raudnipa fra Skulstad (27.06.2019)

Written by helgeF (Helge Flesche) GSM

Start point Øvre Skulstad (346m)
Ascents Raudnipa (711m) 27.06.2019 12:37
På tur:
  • Gunn
  • Helge
Start date 27.06.2019 10:27
End date 27.06.2019 15:13

Gunn ga parametrene: ikke mer enn rundt 10 km og 600 høydemetre. Og ikke noe langt å kjøre. Så da fant jeg et passende turmål: Raudnipa med start fra Skulstad.

Greit å parkere der, med plass til noen biler. Fulgte vei opp til demningen ved Skulstadvatnet. Der kan man velge å gå til Hananipa, Krånipa, Raudfjell, Kråni, Gullbotn eller, som vi skulle, via Holmavatnet til Raudnipa.
Videre på traktorvei langs vannet og tok av på sti ved merket stistart. Så forøvrig en umerket sti ta av til høyre før vi forlot traktorveien. Den hadde retningen opp til Krånipa.

Rolig stigning til å begynne med, og så noe mer før man kommer opp til Holmavatnet. Fulgte sti videre langs vannet. Når man kommer mot nordenden, så kan det være lurt å gå ned langs vannkanten. Tilveksten på noen grantrær gjør det litt ubehagelig å holde seg bokstavelig talt på den smale sti.

Stien går videre på nordsiden av vannet, noe svak til tider der det er myrete. Så kommer man til to steinmerker. Ved det siste dreier stien til venstre og følger ryggen oppover. Det er fristende å følge denne, men da kommer man opp nesten ved Trollabotshaugen i stedet for til Raudnipa. Men det går også en sti videre rett frem og på skrå ned i skaret. Den fulgte vi.
Magefølelsen min ønsket å krysse over bunnen av skaret slik at vi kom opp på en rygg lenger mot øst. Men Gunn ønsket å holde seg til stien (eller var det et tråkk?), så vi fulgte skaret oppover. Da ble vi ledet for langt vest og måtte krysse østover noe lenger oppe. Siste stykket opp kom vi inn i den vardete stien som kommer opp fra BIR sitt anlegg i Samnangervegen.

Raudnipa byr på flott utsikt horisonten rundt, så Gunn fikk en leksjon i hvilke topper som er hvor av de jeg har besteget de siste par årene. Det blåste litt friskt, men det er ikke noe problem å finne ly på toppen, det er nok av knauser der. Inntok lunsj.

Ned igjen på nordsiden og krysset mot Trollabotshaugen. Fra Ø-siden av denne går det sti ned igjen til der de to steinmerkene står. Og derfra var det samme løype som vi hadde fulgt oppover, tilbake til startpunktet.

Gratulerer med fin

Written by Stigun 27.06.2019 21:09

utsiktstopp på en fin dag!

Sv: Gratulerer med fin

Written by helgeF 27.06.2019 21:25

takker!

skal hilse fra fruen også.