Jungfraujoch - Mönchsjoch (26.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Jungfraujoch (3,457m)
Visits of other PBEs Jungfraujoch (3,460m) 26.06.2019 11:05

Dag 3 - akklimatisering og "hviledag."

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

Etter overnatting på Mountain Hostel i Grindelwald Grund tok vi Jungfraubahn via Kleine Scheidegg til Jungfraujoch. Hetebølgen hadde gjort sitt inntog her i 1000 meters høyde, så vi så fram til å flytte opp i høyden. Planen var å ta en rolig dag for å la kroppen venne seg til høyden, for deretter å overnatte på Mönchsjochhütte. Fra Jungfraujoch til Mönchsjochhütte er det kjørt løype med tråkkemaskin. Mye turister tar turen i forbindelse med dagsbesøk.

På veg mot Mönchsjoch. Aletschorn dominerer utsikten.
I Mönchsjoch.

Framme i Mönchsjoch satte vi oss ned og tok ei lang matpause, før vi dro opp til hytta, som ligger noen høydemeter over passet. Kroppen likte seg ikke her i 3650-meters høyde, men jeg håpte det ville rette seg ved å ta tida til hjelp. Blei mye avslapning på køya, men fikk da med meg kveldslyset fra hytta. Det blei ei tøff natt med verking og lite søvn. Med min akklimatiseringshistorikk var det en "juniorfeil" å overnatte i så stor høyde på direkten.

Kveldslys over Aletschorn.
Kveldsstemning i Mönchsjoch. Gross Fiescherhorn inviterer til besøk.