Blåskjerdingen (26.06.2019)  4

Written by BjørnF (Bjørn Fillipsveen)

Ascents Søre Blåskjerdingen (1,061m) 26.06.2019 18:15
Blåskjerdingen (1,069m) 26.06.2019 18:39
Visits of other PBEs Blåskjerdingen p-plass (214m) 26.06.2019 15:48
Revansjetur.
Tok det med ro og startet seint hjemmefra siden Yr meldte tåke tidlig på dagen og lettere etterhvert. Men da vi ankom Vatnedalen lå tåka på toppene og dro seg etterhvert lenger ned. Klok av skade fra turen i fjor hadde jeg både lue og hansker og godt med klær. Og det ble det bruk for. God sti og en masse blomster. Har prøvd og finne ut hva den som er på bilde 1 heter, men ikke greid det. Møtte noen godt påkledde personer oppover, et tegn på hva som ventet. Kjapp matpause ved varden. Gunvor turde ikke begynne på nedturen og ville vente ved varden. Det var ikke så mye å se, men kikket jo i fjor så jeg hadde en viss peiling. Bratt ned i skaret, men helt greit. Klyvinga opp på andre siden gikk overraskende lett. Prøvde å skynde meg litt så ventetiden for Gunvor ikke skulle bli for lang. Hun var glad da jeg kom så vi kunne begynne på nedturen. Iskald tåkevind og svært få varmegrader gjør venting til en prøvelse. Godt å komme i bobilen og få seg en vask og tørre klær.

Hva heter denne?

Mot Ålesund, Sukkertoppen i midten. Godøya bak litt lenger til høyre.

I skaret.

Flott varde og frøsen kar.

Artige steiner.

kystmyrklegg

Written by Dryasanne 21.07.2019 13:05

ingen tvil, de kan være hvite selv om rosa — rød er flest av. bleikm er en annen greie, mer i fjellheia, den er liten, men gulblek og hengslete, ikke så pen....

Hei! Myrkleggen ligner

Written by Stigun 20.07.2019 01:03

mest på kystmyrklegg; hvit variant( rosa mest vanlig) Bleikmyrklegg er det neppe, den er bleikt gulfarget og er mer høyreist.

Sv: Hei! Myrkleggen ligner

Written by BjørnF 21.07.2019 08:16

Takk. Hadde faktisk tenkt å sende deg ei melding om dette da det var tvil og forskjellige meninger. Da bør en kontakte fagfolk!

Missing title

Written by LivogKristen 19.07.2019 14:26

Den blå blomsten heter blåfjær og den gule er tepperot. Den hvite heter myrklegg, usikker på hvilken myrklegg det er.

Sv:

Written by BjørnF 19.07.2019 15:42

Den kvite er Bleimyrklegg har jeg funnet ut. Men takk skal dere ha.