Molejus - Kautokeino (24.06.2019)

Written by anneirik (Anne Julsrud Haugen) GSM

Ascents Mollejus (973m) 24.06.2019

Etter o-løp (Midnattsolgaloppen) i Alta i helgen fikk vi låne sønnens Caravelle California og hadde mulighet å få med oss en kommunetopp på vei tilbake til Tromsø. Vi hadde ikke planlagt så nøye hvor vi skulle, været fikk bestemme. Kautokeino ble et enkelt valg, og etter en tur til Struves meredianbue i Alta kjørte vi til Kautokeino. Vi gjorde noen forsøk på å få tak i kart, bl a ved å kjøre til Madam Bongos fjellstue, men der så det helt nedlagt ut, og de svarte heller ikke på telefon. Overnattet derfor langs veien og møtte opp på Coop Jernia dagen etter. Der fikk vi tak i kart. Vi kjørte til Biedjovaggi gruver og parkerte der. De siste 2-3 km var ekstremt humpete, men vi lirket oss forbi alle steinene. Vi starta turen litt sent på dagen da været skulle bli bedre mot kvelden. Deilig å vite at det ikke blir mørkt. Det var lett å gå i ATV-sporet som vi fulgte fram til oppstigningen mot toppen. Eirik satte opp et tempo som gjorde at jeg måtte småløpe innimellom. Han mente vi lett kunne ha brukt terrengsykler. Vi vadet ett sted, det eneste stedet det samla seg litt mygg. Rasta på vei opp mot toppen. Ett reingjerde måtte passeres. Fra toppen var det flott utsikt i alle retninger, særlig mot Beahcgealhaldi i nord-vest. Tilbake kuttet vi noen av svingene i ATV-sporet, slik andre også hadde gjort. Været var perfekt for tur da det blåste lett, og vi hadde god sikt.