Frostadtinden (26.06.2019)

Toppvarden er ikke imponerende
Frostadvarden
Bomvegen til Høgsætra
Fra Skodje kjørte vi Engsetdalsvegen og Storsætervegen til bom og stor p-plass. Betalte kr 40,- på Vipps her og kjørte så helt opp til Høgsætra. Etter en god natt i bobilen på Høgsætra, så vi på tåken som lå klistret nedover fjellsiden og stolte på Yr som sa at den skulle lette ganske snart. Det begynte den med etter hvert og vi gikk da oppover den flotte grusa "motorveien" (stien) til vi kom på toppen der vi ser Svartevatnet. Flott å gå for dem som sliter med beina og balansen. Den ble bygget for å legge vannrør ned til stølen og så laget den den like godt slik at alle kunne bruke den etterpå. Bra løsning når man først skal grave i naturen slik. Det står det en benk og en rødmerket F på en stein. Det er flere F- er på stien opp til toppevarden. Tåken lettet ikke og Liv, som hadde gledet seg til denne toppen, var skuffet. Varden er ikke toppunktet og vi gikk ut til den litte steinsamlingen på toppunktet. På vei tilbake til den fine varden, gikk vi bortom grensevarden og Kristen skrev oss i boken der. Lang, altfor kald og lang pause ved varden i håp om at tåken skulle lette, noen den ikke gjorde. Til slutt gikk vi bare ned igjen. På veien var det to heiloer som prøvde å avlede oss fra der de hadde gjemt ungene sine. Flott å komme seg nær innpå dem langs stien.
Heilo
Motorveisti. Laget for at de som ikke har så lett for å gå skal kunne komme seg til Svartevatnet.