Halset + Midtre Gauldal 6/7 av 35 (25.06.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Sætra (539m)
Ascents Svarfjellet (831m) 25.06.2019
Sæteråsen (712m) 25.06.2019

Etter bestigningen av Fagerlikammen forlot jeg Hugaas Rugeri og kjørte innom gården Halset. Her bodde tippoldemora og tippoldefaren min etter at de giftet seg. Jeg ble invitert inn til kaffe og vafler. Det var ingen av mine slektninger som bodde her nå. Noen rester etter gammelfjøset var alt som var igjen. Kjørte videre til en plass som heter Sætra og parkerte. Gikk først opp til toppen av Sæteråsen. Her er det et høyt trigpunkt noen få meter fra høyeste punkt. Sommertrimbok fra Sokn IL. En tydelig sti på toppen gikk i feil retning. Kom ned til hovedveien etter en traktorvei/hyttevei ved gården Gjerdet. Ved krysset med en ny plass med navnet Sæter går det en skogsvei som koster 20 kr bompenger. jeg visste ikke om denne så jeg gikk med føttene innover. Det er ca 2km inn til stien som går til Svarfjellet. Stien starter ved enda en plass med navnet Sætra. Her er det ei grind som må åpnes. Like før toppen er det ei snøfonn og her mistet jeg stien men det var greit terreng oppover. Varde og TP og trimbok på toppen. Varden sto oppe på en kjempestor stein. Returnerte til sætra igjen. Hvis man kjører denne bomveien sparer man to km hver vei.

Rester av gammelfjøset på Halset
Trigpunktet på Sæteråsen
Årets første moltekart
Bomvei inn mot Svarfjellet
Svarfjellet
Gammel sæterbygning
En nyere seterbygning ved foten av Svarfjellet
Siste rest av snø mot Svarfjellet