Hanshus, Fløtta og Fagerlikammen (25.06.2019)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Hugaas Rugeri (479m)
Ascents Fagerlikammen (650m) 25.06.2019

Jeg kjørte etter E6 til Soknedal, og kjørte opp til Hanshus. Tippoldemora mi var oppvokst her sammen med elleve søsken. Bygningene på Hanshus er fredet. Jeg traff den svenske kokken som jobber her, og han serverer lunch hver dag unntatt mandag. Er det godt vær kan man sitte ute i gammeltunet i en rolig atmosfære. Hvis man ønsker å overnatte her kan man jo leie rommet med himmelsenga, som Toppen Bech brukte under innspillingen av tv-serien Herskapelig. Etter besøket på Hanshus kjørte jeg bort til gården Fløtta eller Anshus. Denne restuarerte gården som ligger et steinkast fra Hanshus eies av colonialmajor Odd Reitan. Litt info om gårdene:
Aasenhus, Anshus, Hanshus, og Presthus er deler av den opprinnelige storgården Hoff, eller Hov som den heter i dag. Her sto gudehovet, og bonden på Hov hadde antakelig vervet som hersje og hovgode. Etter en prat med han som bor på gården, fortsatte jeg for å bestige Fagerlikammen. Jeg fant ingen parkering ved starten på traktorveien mellom Høyemen og Larshaugen. Jeg kjørte ned til Hugås Rugeri hvor jeg fikk tillatelse til å parkere. Jeg gikk tilbake og gikk etter den gode traktorveien inn mot toppen. Jeg forlot traktorveien ca 200 meter fra toppen. Etter å ha kommet ned fra toppen til traktorveien fulgte jeg en annen vei tilbake, men da kom jeg på feil side av et piggtrådgjerde som jeg måtte hoppe over. Det var to parkerte lastebilikoner langs veien. Fagerlikammen bærer navnet sitt med rette. Hugaas Rugeri neste.

Velkommen til Hanshus
Gammeltunet på Hanshus
Innkjøringa til Fløtta
Fløtta (Anshus)
Gammel god årgang ved veistart
Parkerte ikoner
God traktorvei
Her prøver jeg å overgå Joso i blomsterpraktbilde