Dammastock (25.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Hotel Belvédère (2,278m)
Ascents Dammastock (3,630m) 25.06.2019 12:44

Dag 2 - Lang breskitur opp Rhônegletscher.

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

På andre turdag falt valget på nok en sikker sommerskitopp, Dammastock, som også er høyeste fjellet i Uri-alpene. For å komme til utgangspunktet, det ikoniske Hotel Belvédère ved enden av Rhônegletscher, blei det en times biltur via Andermatt og over Furkapass.
Vi hadde ikke helt omstilt oss til alpinstarten ennå, og det var mange biler parkert da vi ankom i halv-sjutida. Vi skulle komme til å møte mange skiløpere på retur utover formiddagen. Tross en del hosting i starten av turen, kroppen håndterte høyden bedre en dagen før.

Etter 5 minutter skibæring nådde vi skiføret ved brekanten. En enslig skiløper la ut like før oss.

Blåispartier nederst på breen. Været var utmerket.

Relativt harmløse sprekker langs vår rute....

...selv om vi passerte et lite brefall litt høyere opp. Mye skygge i starten av turen. Noe vind på breen gjorde temperaturen behagelig hele dagen.

Det var greit å passere brefallet til høyre. Fortsatt mye snø.

Ganske flat rute i midtpartiet, litt ensformig egentlig. Smeltegroper her under 3000 m.o.h.

Fra 3k-grensa stiger det mer. Snøen var også slettere her. Vi ser opp mot den fristende toppen av Rhônestock (3589). Relativt ferske skispor der oppe.

Toppen av Dammastock i sikte. Drøy motbakke.

Sjarmøretappen mot toppen..

Fornøyde bestigere på Uri's tak. Vindstille på toppen, blei en aldri så liten pause.

Utsikt vestover. Finsteraarhorn, som vi besøkte seinere i uka, dominerer i midten.

Fin nedkjøring i vestsida, "Butterfirn" :)

Rhônestock danner kulisser. Føret blei treigere nedover breen, men returen gikk allikvel ganske radig.

Det var mange turister da vi kom tilbake til bretunga. Området har tursti og informasjonstavler. Det blir også drevet mye forskning her, flere team var i sving. En militærtropp øvde på brerutiner ved kanten av breen. Breen er forøvrig i kraftig tilbaketrekning. Hvem vet hvor mange år dette blir en lett tilgjengelig sommerskitur?

Bilturen gikk videre over Grimselpass, via Interlaken og videre til Grindelwald, ved foten av Eiger Nordwand.