Eldåhøgda fra Gålaseter (23.06.2019)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Eldåhøgda (1,232m) 23.06.2019
Visits of other PBEs Gålaseter parkering (911m) 23.06.2019
Ikke skyt meg.....
Endelig ferie og klar for mange topper på Vestlandet. Men på veien vestover tok vi Eldåhøgda. Kjørte E3 oppover Østerdalen til Imsroa og tok mot Gålaseter/Imsdalen, bok kr 80,-. Fulgte skilting Gålaseter oppover og tok til venstre over en bro noen hundremeter etter Imsdal fabrikken. Fulgte den fine veien opp helt til sætra og litt forbi og parkerte ved skiltet med bla. Hygga på.
Parkering her
Utsikt fra soveplassen litt ovenfor sætra, ved parkeringen.

Her er det kuer og sauer, men ikke rett ved bilen. Her sov vi til dagen etter, stilt og deilig. Gikk inn traktorveien med bom som starter til venstre for skiltet og fulgte den til vadestedet over elven. Lett å komme over her.
Vadestedet over elven
Fulgte den koselige stien mot Hygga helt til vi skar opp i det lettgåtte terrenget etter et dyretråkk/svak sti til toppen. Vi gikk virkelig i skogsfiolens rike her, gult i gult over alt og med gauken som gol, var det et eventyr. Vakkert, selv om det var kald vind!
Fullt av fjellfiol over alt
Ca samme vei ned igjen. Langs veikanten oppover mot sætra var det fullt av hvit skogstoknebb, første gangen jeg ser denne blomsten.
Hvit skogstorknebb
Fin sitteplass på vei opp