Clariden (24.06.2019)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Klausenpass (1,945m)
Ascents Clariden Vorgipfel (3,193m) 24.06.2019 11:40
Clariden (3,267m) 24.06.2019 12:10

Dag 1 - akklimatisering.

Samleside: Sommerskiuke i Sveits.

Dagens tur gikk til Klausenpass, en times kjøring fra Wassen. Den nordvendte sida oppover fra passet holder godt på snøstripene utover forsommeren, og Clariden er derfor en veldig populær vår-/sommerskitopp. Vi var allikvel spent på forholda etter kraftig nedbør av det våte slaget de siste dagene.

På veg inn i passet. Dagens mål, Clariden, er dobbelttoppen midt i bildet.

Det så imidlertid lovende ut da vi nærma oss passet i 7-tida på morgenkvisten. Det var allerede mange biler parkert i passet. Her er det alpin start som gjelder. Temperaturen var fin, og i halvåtte-tida var vi klare til avmarsj. Etter et par minutters bæring satte vi skia på snøen.

Vi kom straks opp på store snøflater, og fant dagferske spor.
Fin utsikt nordover.

Etter å ha fulgt store snøflanker i starten, smalner terrenget langs ruta etterhvert inn til en rygg med avsatser og hammere. Det var stort sett snødekning, men et par steder måtte vi av med ski et kort stykke. Ved et av disse stedene, i omlag 2700 meters høgde, møtte vi de første skiløperne på retur.

Vi nærmer oss 3000 meters høyde og det begynner å flate litt ut.

Oppe ved brekanten tok vi ei matpause. Jeg merka etterhvert høyden så tempoet gikk ned videre mot skidepotet under fortoppen. Vi traff på et par enslige skiløpere i området.

På veg over breen.

Tilbakeblikk mot fortoppen.

Utsikt mot mektige Tödi fra toppen av Clariden.

Så det var det tid for å kose seg med nedkjøringa. Mye bra føre. Aller artigst var det kanskje langs stripene ned mot veien.